Webshop: veel overwegingen vooraf
Het maken en onderhouden van een rendabele webshop kent vele aspecten. Zelf doen, uitbesteden, het aanbod up-to-date houden, de mogelijke relatie met de off-line winkel, de logistieke afhandeling, betalingsmogelijkheden, voorraadbeheer en boekhouding.
• Netwerk023 hield afgelopen week workshop en netwerk event over e-commerce
• Boek Cor Molenaar heeft provocerende titel, mar is aanrader voor elke winkelier
• Street- en citymarketing: ‘Vanuit de MKB ondernemer denken en doen’
• Betalingsmogelijkheden goed tegen over elkaar afwegen
• ‘Megabytes’ steeds belangrijker dan ‘Meters’ voor MKB’er
Zomaar een reeks ‘ingrediënten’ waarover vooraf nagedacht moet worden, alvorens een greep te doen naar de techniek. Het aanbod is overweldigend. Vanaf gratis, via een paar tientjes per maand, tot grote commerciële omgevingen van duizenden, vaak zelfs tienduizenden euro’s met alle mogelijke geautomatiseerde koppelingen met bestaande systemen.
Of dat laatste allemaal nodig is, is zeer sterk afhankelijk van omvang, ambities, financiële mogelijkheden en de marktpotentie uw producten of diensten on-line aan te bieden. Binnen de verschillende marktsegmenten zijn het vooral de MKB retailers die op zoek zijn naar mogelijkheden hun ‘winkelbeleving’ te moderniseren. De toename van het on-line kopen (8 miljard in 2010, in 2011 met 12% toegenomen en van 20.000 webwinkels in 2009 tot ca. 40.000 eind 2012) is een bewezen feit.
Vooral kleinere retailers hebben het zwaar en zoeken naar samenwerking om het aanbod van verschillende winkels te kunnen koppelen. Dergelijke voorbeelden zijn er genoeg. Bekend is ‘De 9 Straatjes Online Amsterdam‘, waar een aardig aantal winkeliers samen één webshop exploiteren, met elk hun eigen aanbod: streetmarketing met zowel off-line als on-line samenwerking! Ook op landelijk niveau worden dergelijke portalen ontwikkeld, een voorbeeld is kleding.nl, met het aanbod van maar liefst 400.000 artikelen, 3000 merken en bijna 100 aangesloten winkels.
Maar soms zijn er ook individuele winkeliers die zelf aan de slag gaan – al dan niet met een service van derden of zelf met een opensource systeem in elkaar gezet. Een voorbeeld is het Haarlemse Juffies Warehouse – gevestigd met een fysieke winkel aan de Zijlstraat. De webwinkel is gemaakt door One Stop Webshop, welke redelijke tarieven hanteert en op maar modules kunnen worden toegevoegd, al naar gelang de boefte daartoe toenement. Juffies Warehouse biedt toegevoegde waarde door juist veel aandacht te schenken aan goedkope artikelen. De Twitter tijdlijn wordt volop gebruikt voor allerhande communicatie, promotie voor de nieuwsbrief en aanbiedingen.
Het integreren van een webwinkel binnen een bestaande website is een keuze die veelal omgeven is door nogal wat techniek. Heeft een MKB bedrijf een niet actuele – veel nog statische – website, dan is ‘opnieuw’ beginnen vaak de beste keuze. Daarbij speelt de balans tussen het publiceren van nieuw rondom de onderneming en de verkoop van diensten/producten een belangrijke rol. Slaat die balans door naar nieuws, dan is een ‘nieuwsplatform’ de basis (bijvoorbeeld WordPress), waarbinnen dan met een zogenaamde plug-in (bijvoorbeeld ‘shopp‘) gezorgd kan worden voor het integreren van de webwinkel functie (let daarbij wel op de mogelijke beperkingen ten aanzien van koppelingen met bestaande verkoop- en voorraad informatie systemen). Ligt de balans aan de verkoopzijde, dan is de keuze voor een dedicated webwinkel een voor de hand liggende keuze. In ons land is Magento een bekende opensource omgeving voor het maken van webwinkels. Er zijn talloze aanbieders die services bieden een volledige winkelomgeving te kunnen bouwen, met de gewenste look&feel, passend bij de uitstraling van de onderneming. Ook binnen Magento zijn diverse extensions te verkrijgen en er bestaat een Nederlandse gebruikersgroep.
Helemaal zelf doen is technisch gezien mogelijk, wel wordt een flink beslag gelegd op de beschikbare tijd en de ontwikkeling van nogal wat kennis. Vaak ontbreekt het een gemiddelde MKB ondernemer aan die tijd. De dagelijkse gang van zaken heeft al geleerd dat menig MKB website nu al vaak achterloopt bij de vele ontwikkelingen rondom social media integratie in de communicatie met de opdrachtgevers. Dat aspect speelt ook zeker een rol bij het openen van een webwinkel. De mate van betrokkenheid moet ‘digitaal’ nog beter in zowel het beleid als in de dagelijkse operatie worden geïntegreerd. Een ontevreden on-line klant heeft met alle ter beschikking staande social media kanalen een olie-vlek werking in de hand.
Al deze ontwikkelingen spelen dit jaar meer dan ooit een belangrijke rol bij de veranderingen die vooral vele winkelcentra ondergaan. Sluitende winkels ten gevolge van te lage omzet in relatie tot de kosten, de toename van on-line winkelen bij nu nog veelal grotere retailers en brandowners en de drang van vastgoed ontwikkelaars meer winkelcapaciteit te ontwikkelen in relatie tot de werkelijke behoefte om het winkelbestand in ons land gezond te houden.