Intergraf hield inspirerende bijeenkomst ‘The Young leaders in Print’
Intergraf staat bekend als de overkoepelende organisatie van vele landelijke grafische brancheorganisaties in Europa. Afgelopen week organiseerde Intergraf een ‘special event’, gericht op jonge ondernemers, werkzaam in de sector.
De formule sloeg aan, maar liefst 60 deelnemers kwamen op het eendaagse congres af en deelden kennis en kunde in de fraaie stad Barcelona. In vijf verschillende blokken werd een nieuwe kijk gegeven op de branche. Het ging daarbij vooral om het initiëren van veranderingen. Veranderingen in de wijze waarop print zich moet ontwikkelen ten opzichte van andere mediakanalen, nieuwe manieren om kosten beter onder controle te krijgen en te verlagen, nieuwe manieren van groei ontwikkelen, het milieu en nieuwe technologie, zoals printed electronics en digital paper.
Intergraf is van de landen organisaties afhankelijk op het gebied van het promoten van hun events. Dit keer waren vooral deelnemers uit Noorwegen en Zweden in de meerderheid, terwijl ook deelnemers uit Nederland, Duitsland, België, Hongarije, Italië, Engeland en Spanje aanschoven.
Opvallend was de positieve en pro-actieve houding van de jonge ondernemers ten aanzien van alle genoemde onderwerpen. De kredietcrisis werd nu eens niet gezien als argument om het negatieve imgao van de branche nog verder te doen verslechteren. Juist een positieve attitude ten aanzien van bijvoorbeeld printed electronics en digital paper, maakte het congres tot een ware inspiratiebron.
Het programma werd royaal voorzien van een royaal ‘sociaal netwerk’ programma, met als hoogtepunt een fietstocht door het fraaie centrum van Barcelona, waaraan een kleine 40 deelnemers deelnamen.
Intergraf gaat onderzoeken in hoeverre deze formule in de toekomst verder kan worden uitgebouwd. Meer openheid en betrokkenheid moet zorgen voor meer deelnemers. Beatrice Klose – van Intergraf – kijkt terug op een geslaagd congres: ‘We hebben veel nieuwe suggesties ontvangen, waar we de komende tijd veel andacht aan gaan besteden’. Eén van ie aandachtspunten is communicatie, de website mag wel wat opener en interactiever en ook de communicatie vanuit de landen mag wel wat beter.