Brandowners aan de apps voor klant relatie magazines?
Al een aantal jaren ben ik betrokken bij de jury van wat begon als Customer Media Awards en tegenwoordig Grand Prix Customer Media heet en door SMIN en Logeion wordt georganiseerd. Bij Customer Media Council in Heemstede mag ik op 18 oktober samen met o.a. Lars Sang Mo Boom, senior online marketeer van de ANWB, en Sjef Kerkhofs (Pondres) een inspirerende bijeenkomst leiden op het gebied van apps van o.a. de bekende brandowners. Waar staan we?
• Belangstelling is groot, schrijf je snel in, zolang er nog plaatsen beschikbaar zijn
Ja, ik heb de stapel inzendingen voor de Grand Prix Customer Media al beoordeeld. Veel werk om alle argumenten door te nemen en te begrijpen waar precies de doelen, doelgroepen, kosten en effectiviteit liggen. En nee, ik ga hier natuurlijk niets ‘verklappen’, ik heb een strike geheimhouding op correspondentie rondom de uitslag. Toch vallen wel wat zaken op, die ik hier alvast met u wil delen. Op 18 oktober meer over de visie van een aantal professionals op dit gebied.
Na vorig jaar had ik op het gebied van tablets en social media dit jaar een enorme stap in de ontwikkelingen op het gebied van customer media verwacht. De werkelijkheid laat echter een veel lager tempo zien en veel printuitingen doen eigenlijk weinig tot niets om de links naar andere kanalen te leggen. Waardoor dat veroorzaakt wordt, is mij nog steeds niet echt duidelijk.
Wat mij wel opvalt, is dat ontwikkelingen rondom nieuwe kanalen kennelijk ‘buiten’ print plaatsvindt. Of er echt zo weinig met elkaar wordt gesproken, weet ik niet. Maar ik zie vaak producten die weinig synergie vertonen in zowel content als context. Eenduidige vormgeving is nog wel te ontdekken, maar vaak houden alle andere vergelijking daar dan ook op.
Op de 18e van deze maand ga ik vooral in op de integratie van social media in het customer media werkgebied, maar laat ook voorbeelden van apps zien die mogelijk – dat weten we nog niet – toegevoegde waarde zouden kunnen bieden in de communicatie met verschillende doelgroepen. De voorbeelden laten ons vooral zien dat we middenin een learning-by-doing periode zitten. We weten alle antwoorden nog niet. Het gebruik van de iPad is nu zo een 15 maanden ‘jong’ in ons land. Uitgevers, brandowners, adverteerders en mediabureaus zitten middel in een keten-innovatie, die aanzienlijk verder gaat, dan alleen een app op een platform zetten. De periode waarin we ons bevinden is vanuit meer dan alleen technologische redenen interessant en leerzaam. Kom dus de 18e naar Heemstede en doe mee aan de discussies rondom social media, apps, customer media, de nog steeds hoge mate van effectiviteit van papier. En meer…..