De nieuwe redacteur is een contentstrateeg
De hoofdredacteur van een crossmediaal merk wordt steeds meer een community manager. Behalve dat hij uitgeefproducten maakt voor de doelgroep, heeft hij veel contact met de doelgroep en spoort hij leden van de community aan om actief bij te dragen.
Natuurlijk doet hij dat allemaal volgens de redactionele formule. Slimme hoofdredacteuren bepalen samen met de redactie ook een redactionele strategie omdat:
* één publicatievorm vaak niet meer voldoende is, er moet crossmediaal gedacht worden
* experts in de doelgroep potentiële concurrenten zijn (via bijvoorbeeld een weblog)
* lezers en bezoekers niet merktrouw zijn
* de scheidslijn tussen redactionele onafhankelijkheid en commercie steeds dunner wordt
* een goede redactie begaan is met de exploitatie van het merk
* de rol van hoofdredacteur of redacteur verandert in die van community manager
* collega’s van marketing en sales ook strategische plannen maken die gebundeld worden in een uitgeefplan
De rol van een redacteur verandert ook steeds meer. Van stukjes-schrijver verandert zijn rol steeds meer in die van contentstrateeg.
De contentstrateeg:
* kent de wensen van de doelgroep (weet waar behoefte aan is)
* gebruikt keywords voor de website en past andere eisen die zoekmachineoptimalisatie (seo) stelt toe op teksten
* weet een goede verdeling te maken van content over de verschillende publicatievormen (print, website, nieuwsbrief, weblog)
* laat publicatievormen naar elkaar verwijzen (bijvoorbeeld een teaser in nieuwsbrief, lees verder op website)
* houdt rekening met verschillende doelgroepsegmenten die bediend worden met verschillende publicatievormen
* kent mogelijkheden om de doelgroep te betrekken
* denkt na over de inzet van beeld, audio & video
* is de grillen, sterktes en zwaktes van freelance medewerkers de baas
* gebruikt de sterktes, zwaktes en usp’s van de concurrent
* bewaakt de redactionele onafhankelijkheid
* signaleert commerciële kansen
* overschrijdt budgetten nauwelijks en weet toch een goed product neer te zetten
Met toestemming overgenomen van Het Nieuwe Uitgeven van Ferdinand Sennema.
dit is mooi toch?