Sanoma vult crossmediale ambities verder in met overname commerciële zenders

Sanoma is er samen met Talpa in geslaagd om de zenders SBS6, NET5 en Veronica over te nemen. Al eerder voorspelde ik dat een overname door Sanoma voor de hand lag, gezien de ’thema kanalen’ die de uitgever al bezit in een aantal crossmediale omgevingen. Met de komst van 3 TV zenders is het ‘plaatje’ compleet.

• Overname wordt gezien als ‘speeltuin’ die veel geld moet gaan opleveren, maar nog geen (openbare) sprake van innovatieve businessmodellen
• Van Thillo van de Persgroep vist naast het net, maar gaf de overname door zijn bedrijf op voorhand al weinig kans
• TMG door te laag bod al snel uit de race
• Sanoma 67% in handen, de Mol 33%, de Mol biedt zijn aandeel RTL te koop aan
• Overname van 1,2 miljard euro moet nog door NMA worden goedgekeurd
• Veel kansen voor Sanoma apps als tweede scherm bij TV uitzendingen

SanomaMedia kent de markten van voeding, vrouwen, mannen, decoratie en de automabielmarkt. Veel lifstylezaken, die goed aansluiten bij een groot aantal programma’s van de drie zenders. Of de kijker en/of lezer iets gaat merken is nog maar de vraag. De koppelingen zullen vooral gemaakt worden op advertentiegebied. Sanoma wordt in één klap een nog belangrijker speler voor berandowners en retailers. Maar ook redactioneel/journalistiek liggen er vele uitdagingen, vooral in combinatie met het populaire nu.nl. De Mol ziet vooral mogelijkheden in het ontwikkelen van entertainment formats, die aan het buitenland te verkopen zijn. Of dat gaat lukken in de combinatie met Sanoma, is natuurlijk op voorhand geen garantie. De knopjes 1 tot en met 9 zijn de kopposities op elke afstandsbediening. De voormalige zender Talpa slaagde er niet in voldoende marktaandeel te ontwikkelen, de zender was voor velen ‘onvindbaar’. De gemiddelde TV kijker niet eens meer dat Talpa tegenwoordig bestaat als RTL8. De Mol bezit nog een flink aandeel in RTL en heeft daarnaast het recht om ‘Talpa programma’s en formats’ op RTL zenders uit te proberen. Welke verhoudingen er nu gaan onstaan, is met de overname door Sanoma nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat De Mol nu met NET5, SBS6 en Veronica drie logische(r) plekken heeft op elke afstandsbediening in elke huiskamer.

The Voice of Holland, Ik hou van Holland en Iedereen is gek op Jack zijn producties van van de Mol en draaien nu op de RTL zenders, echter wel met contracten voor langere tijd. Maar het zal zeker zo zijn dat nieuwe formats eerst op zijn eigen zenders zullen gaan verschijnen in samenwerking met Sanoma. Dus er zal wat dat betreft geen feest gevierd worden bij RTL, ondanks het feit dat de Mol zakenman genoeg is om ook geld aan zijn nieuwe ‘concurrent’ te kunnen blijven verdienen. Maar voordat er sprake kan zijn van grote successen bij onder andere SBS6 moet er nog veel gebeuren, de zender flopte met een grote reeks programma’s. De nieuwe rol van Sanoma werd in de vele berichten over deze overname nog niet duidelijk gemaakt. Ook de mogelijke personele consequenties zijn voorlopig nog onduidelijk. Maar de overname door SanomaMedia zal uiteindelijk binnen het media landschap voor forse verschuivingen zorgen. De kijker heeft in deze weinig in te brengen.

Bekijk de perspresentatie (PDF).