Einde traditionele grafische CAO in zicht
De grafische CAO werd decennia lang gezien als voorbeeld voor vele andere CAO’s in ons land. De tijd dat de werknemer centraal stond in ’s lands beste CAO is inmiddels voorbij.
Moderne media belangenorganisaties worden niet bereikt
Onduidelijkheid over behoefte aan CAO’s binnen nieuwe segmenten
Al vele jaren wordt gespeculeerd over een gemeenschappelijk CAO van diverse aanpalende media bedrijfsgroepen, maar de realisatie ervan lijkt lang op zich te laten wachten. Het KVGO staat voor de grafische branche en werkt op veel punten wel samen met de uitgevers, die vertegenwoordigd zijn door het NUV. Beide groepen vertegenwoordigen echter vooral de oude media economie. Toch willen juist juist die groepen verbreding van het CAO werkgebied. Niet met dichtgetimmerde CAO’s, maar met flexibele systemen, die per segment al dan niet per module kunnen worden gebruikt.
De initiatiefnemers voor een moderne CAO hebben onlangs de presentatie ‘Manifest Creatieve Industrie’ neergezet om op uiterlijk 1 februari 2012 met de zogenaamde ‘Comfortabele CAO’ te kunnen beginnen.
De term ‘Creatieve Industrie’ is jaren geleden door het Ministerie van Economisch Zaken bedacht. Vreemd genoeg viel de grafische branche daar niet onder, de uitgevers wel. Grip op andere branches is er niet of in onvoldoende mate. Het is een utopie te veronderstellen dat een dergelijke nieuwe CAO al begin volgend jaar zou kunnen worden gerealiseerd. Er zijn inmiddels zoveel media belangengroepen, die lang niet allemaal zijn bereikt, laat staan dat deze groepen überhaupt over collectieve overeenkomsten zou willen nadenken. De onderhandelaars denken teveel in de producten en te weinig in de gezamenlijk processen van media bedrijven. Sectoren als audiovisueel en internet worden te onduidelijk gedefinieerd in de pogingen te komen tot een nieuwe aanpak.
Alleen een nieuwe CAO voor het KVGO en het NUV zou een voorlopig lapmiddel zijn. Het umfeld om deze twee organisaties heen is inmiddels al heel wat groter. Beter is het om te kijken naar ‘segment CAO’s’ voor groepen als media creatie, media productie en media distributie, dus ingedeeld naar processen in plaats van producten. Maar of het zover komt, is nog maar de vraag.