Heeft papier (2.0) toch nog toekomst?
Walter Isaacson, president en CEO van het Aspen Institute; voorheen CEO van CNN en managing editor van Time, schreef onlangs het volgende in het boekje “What are you optimistic about” van John Brockman.
”Ik ben erg optimistisch over drukwerk als technologie. Woorden op papier zijn een geweldige manier om informatie op te slaan, terug te vinden, te distribueren en te consumeren…
…Stel je voor dat we in de afgelopen 550 jaar onze informatie uitsluitend digitaal op onze schermen hadden ontvangen. Dat vervolgens een moderne Gutenberg een technologie bedenkt die in staat is al die woorden en plaatjes op pagina’s te zetten die bij je thuisbezorgd kunnen worden, die je mee kan nemen de tuin in, in bad of in de bus. We zouden opgetogen zijn over deze technologische sprong voorwaarts en voorspellen dat het misschien ooit de plaats van het Internet zou innemen.”
Het is een aardige omkering van zaken, die je toch weer aan het denken zet over de functie van de gedrukte media. Iets voor de 2.0 beweging, die we in andere media te pas en te onpas tegenkomen?
Bron: CMBO weblog, Arjen Molendijk, bewerkt weergegeven.