Artikel over ‘nieuwsapps’ iPad verschenen in GW – Grafisch Weekblad
Volgende week staat IFRA – de vakbeurs voor de krantenwereld – weer centraal in de gehele wereld van krantenuitgevers. Van 4 tot en met 6 oktober zal het jaarlijkse ‘get together’ zeker in het teken staan van de vraag: ‘Gaan we door met drukken of gaan we digitaal’.
Aantallen ‘newsapps’ nauwelijks bij te houden en zeer divers qua user experience
Keiharde conclusies zijn slechts in enkele gevallen te trekken. In de afgelopen twee jaar zijn er wel degelijk voorbeelden van krantenuitgevers, die uiteindelijk kozen voor ‘digital only’. Met name een aantal zeer sterk regionaal gerichte kranten in de Verenigde Staten moesten hun druk activiteiten staken. Niet zozeer vanwege de pure drukkosten, maar vooral vanwege de distributiekosten.
Naast ‘digital only’ zal de vakbeurs op een andere manier aandacht geven aan digitaal, namelijk digitaal printen van kranten, vooral in kleine oplagen en gepersonaliseerd. Maar de digitale aandacht zal vooral uitgaan naar de tablets. De groei in apps op dat gebied is enorm en nauwelijks bij te houden. Enige weken geleden maakt ik een eerste optekening van de eerste reeks apps die sinds enige tijd beschikbaar zijn op de iPad.
Het GW – Grafisch Weekblad – deze week met een aantal artikelen over de IFRA vakbeurs, pakte de inhoud van het iPad ‘newsapp’ overzicht op en gaf een voorproefje op hetgeen de mondiale kranten- maar ook tijdschriftenwereld te wachten staat.