Uitgevers willen massaal aan de iPad – businessmodel vaak nog niet bekend
Afgelopen week werd ik gebeld door Tonie van Ringelestijn, freelance journalist en radiomaker. Hij vroeg naar mijn mening over de iPad in relatie tot enerzijds de komst van het hebbeding deze maand naar Nederland en de uitgevers die er producten voor zouden willen maken.
Tonie deed onderzoek bij verschillende, vooral grotere, uitgevers in ons land. Zodra de iPad in ons land beschikbaar komt, zullen pakweg een miljoen mensen de aanschaf overwegen, ze bleek uit onderzoek van de Telegraaf Media Groep. Op dit moment verkoopt Apple een miljoen exemplaren per maand, waaruit blijkt dat de iPad kennelijk een positie heeft gevonden tussen de overigens ook fel begeerde smartphones en de nog steeds niet in marktomvang afnemende laptop.
Uitgevers vinden de iPad aantrekkelijk omdat het als nieuw media consumptieplatform extra toegevoegde waarde kan bieden en het bijzonder makkelijk is om on-line een abonnement af te sluiten of losse edities te kopen. Overigens is het businessmodel nog wel een worsteling, waarbij ook de tussenkomst van Apple binnen het verdienmodel een struikblok(je) kan vormen. Deze laatste bepaalt overiegsn ook of zij de inhoud wel vinden voldoen aan haar eigen etische normen. Tonie: ‘Onder meer Sanoma, Telegraaf Media, NDC-VBK, NRC Media en Hachette brengen speciale iPad-applicaties uit’. Hij sprak onlangs met al deze uitgevers.
NRC heeft al 13.000 digitale abonnees op de inmiddels verouderde iLiad van iRex en op de iPhone. De iPad versie van de krant gaat 79 cent kosten, naar zeggen van NRC pakweg éénderde goedkoper dan de printversie. Alle extra mogelijkheden op iPad moeten nog bestudeerd worden. het is dus maar de vraag in hoeverre kranten- en tijdschriften uitgevers massaal ‘bewegende covers’ gaan maken, als deze zouden resulteren in (te) hoge verkoopprijzen voor de consument. De meeste uitgevers zijn er nog niet uit. Joris van Heukelom is hierin het meest realistisch: ‘We experimenteren vooral en leren elke dag bij’.
Wegener is afwachtend, ze kijken er naar, maar zij nog niet voornemens meteen diverse apps te gaan ontwikkelen voor hun verschillende – voornamelijk kranten – producten. Maar Wegener ziet wel veel in bijvoorbeeld een AutoTrack app. Ook kleinere uitgevers stappen volgens van Ringelestijn in het iPad segment, ook met boeken, waaronder Kok-Ten Have, ook onderdeel van NDC-VBK.
Ook Bright en een aantal titels van Hachette lijken de weg naar de iPad te gaan vinden. Maar fouten maken om losse edities uit te brengen voor een veelvoud van de printprijs moet men niet maken. In de Verenigde Staten heeft Time al heel wat kritiek te verduren gekregen. Consumenten dachten voor 4 dollar een jaarabonnement te hebben gekocht, terwijl ze slechts één examplaar kregen. Een papieren exemplaar is bij een jaar abonnement een fractie van de prijs van de iPad editie. Het is de vraag of extra media dimensies in redactionele stukken en advertenties de consumenten bereidheid tot meer betalen, ook daadwerkelijk verhoogt. Ik zou dat eens gaan onderzoeken, voordat ik als uitgever bewegende voorpagina’s zou gaan maken.
Prima verhaal. Ik verwacht dat men massaal tijdschriftachtige publicaties gaan uitgeven. Op youtube is er ook een belgisch tijdschrift “combo” dat op de iPad uit gaat komen. Naast de papieren tijdschriften komen er geheel nieuwe digitale tijdschriften. Een jaarabonnement op een iPad of ander tabletpc zal niet werken en vooral de losse verkoop van digitale tijdschriften zal het gaan maken. De cd is ook weg aleen de single (i)tunes of online stream bleef over, voor wie geen andere kanalen heeft. De promo’s zullen nog mooier zijn dan het tijdschrift om de verkoop te promoten. Een cursus after effects is verplicht voor uitgevers.
Je verhaal ook doorgetwitterd