iRex te lang gericht op technologie zonder content

CEO Hans Brons laat in het FD weten dat vooral de tegenvallende verkopen in de Verenigde Staten de belangrijkste rol spelen bij de surseance van betaling. Hij zegt dat de situatie niet uitzichtloos is en dat er in feite alleen een cash probleem is.

Tegenvallende resultaten in Verenigde Staten niet enige oorzaak

Of de iPad iets met de oorzaak van de slechte verkopen in de VS te maken heeft, is slechts speculatie. In de afgelopen maanden werden 2 miljoen exemplaren verkocht van de Apple variant in het eReader segment. Analisten zeggen de iPad niet met de eReader generatie te willen vergelijken, met name de gehele leesbeleving op een op eInk gebaseerde eReader, is van geheel andere orde en beter geschikt voor het lezen van lange stukken, zoals boeken.

In dat laatste heeft iRex zich aanvankelijk flink verkeken. De technologie onderneming deed aanvankelijk vrijwel niets aan de levering van content, niet direct en niet indirect. De aankondiging van een klein jaar geleden alle mogelijke ‘e-book stores’ op de iRex apparaten te gaan ondersteunen, leek een te late ingreep. Klanten van iRex voelden zich vaak in de steek gelaten met aleen een apparaat zonder content.

barnesreader.pngDe deal met Barnes&Noble in de VS was echter een grote stap in de goede richting. Er zouden 750.000 titels beschikbaar komen via de iRex Readers. En daar ging het volgens iRex fout. De FCC (Federal Communications Commission) keurt alle mogelijke apparaten en heeft daar naar zeggen van iRex ongelooflijk lang over gedaan. iRex was daardoor niet in staat met de afgelopen Kerst de apparaten in de winkel te hebben, gekoppeld aan een Barnes&Noble e-bookstore. Inmiddels is echter bekend dat Barnes&Noble zelf met een eReader op de markt is verschenen, de Nook. En dezelfde onderneming heeft ook een gratis reader applicatie gelanceerd voor de iPad.

6 reacties

  1. Marco op 10 juni 2010 om 08:36

    Terechte conclusie. Mensen denken vaak dat Apple ‘alleen maar mooie (of te dure) apparaten maakt en dat iTunes een muziekspeler is. Niets is minder waar! Dat begon 10 jaar geleden al met ‘Rip, Mix & Burn’ toen je zelf muziek CD’s kon samenstellen en branden. *Alle* zwart-wit readers zullen binnen 3 jaar verdwenen zijn. E-inkt? De nieuwe iPhone heeft een hogere PPI dan je OOG aan kan.



  2. Peter Luit op 10 juni 2010 om 09:34

    @Marco, dank voor je reactie. Het gaat bij de verschillen tussen iPad en eReaders niet om PPI’s. De LCD/LED technologie is gebaseerd op het continu in hoge frequentie verfrissen van het beeld. Je oog ziet dat niet, maar je hersenen merken dat wel (vooral bij langdurig gebruik). eInk heeft die eigenschap niet, het beeld staat stil, doordat ‘grijswaarden’ bolletjes onder spanning eenmaal in de juiste positie gezet worden. Daarna kan de spanning er in principe af. Dat levert een andere leesbeleving.

    Het is moeilijk te voorspellen in hoeverre hybride schermen, die dus verschillende technieken ondersteunen, uiteindelijk de integratie zullen vormen tussen iPad achtigen en de nu bestaande eInk gebaseerde eReaders. Ook is nog niet duidelijk in hoeverre eInk geschikt zal worden voor fullcolor en later fullmotion.

    De iPad laat zeker zien dat media consumptie in deze vorm een totaal nieuwe dimensie zal gaan krijgen. Tijdschriftenuitgevers en krantenuitgevers maken massaal nieuwe producten, die geschikt zijn voor de iPad, al ontbreekt het vaak nog aan een sluitend businessmodel.



  3. Marco op 10 juni 2010 om 10:48

    Hoi Peter, Je hebt helemaal gelijk. Maar ik vermoed dat de gemiddelde consument na “Je oog ziet dat niet…” klaar is met lezen 😉

    Wat ook niet helpt voor de zwart-wit readers is het businessmodel van magazines: Die draaien op advertenties. En daar is een full-color device dat ook animatie (en eventueel geluid) kan tonen onverslaanbaar naar mijn mening.

    Dat doet me realiseren: WERKT iAD OOK IN iPAD APPS ZOALS MAGAZINES? Sel je voor dat je de (onverkochte) ‘millimeters’ of ‘pixels’ van je digitale magazine ook kunt aanbieden aan adverteerders via iAD?



  4. Peter Luit op 10 juni 2010 om 10:58

    @Marco: ja, de consument zal met alle plezier gewoon een iPad kopen en daar zeker ook boeken op gaan lezen. Wat maakt het een fabrikant uit of je nu moe wordt of niet? Dat is met een gewoon scherm van een laptop immers ook zo. Tja, wat is productiviteit ten opzichte van consumentengedrag?

    Ik denk niet dat eReader ontwikkelaars zich zullen en/of moeten richten op magazines. De uitgevers willen geen zwart/wit maar full color. Juist daarom is de iPad zou succesvol, het is full-color en vereist geen hele lange leestijden. Het eMagazine is een totaal nieuwe niet lineaire beleving.

    Overigens denk ik dat adverteerders – die nu al hinderlijk zijn op websites, moeten oppassen dat ze de consument niet gaan vervelen en dat hun goede bedoelingen zich tegen hen keren. Sturen op relevantie is iets wat adverteerders in nog niet massale mate doen. Ze gaan veelal voor massabereik, forced impressions etc. Maar de consument gaat zich verzetten. Ik denk dat iAd voorbij gaat aan dat verschijnsel en de consument volledig negeert.



  5. Marco op 10 juni 2010 om 13:22

    Grappig. Ik denk juist dat iAd -voor de juiste adverteerder- veel meer gaat betekenen dan google ads (waar men al blind voor is) of Flash banners (die een site overnemen). Ik weet vaak niet hoe snel ik op het kruisje moet klikken en als een site het te veel toont ben ik weg. (Bijvoorbeeld Elsevier). Op en mobieltje werkt flash niet en wil ik niet ‘uit mijn App springen’.

    Als ik te veel iAds krijg in een App dump ik de App of koop ik de App (maar verwacht dan wel geen reclame in mijn gekochte App).



  6. Peter Luit op 10 juni 2010 om 14:29

    @Marco: ja, en dat vind ik dus zo een raar businessmodel. Advertenties neerzetten in een gratis app. Alleen te voorkomen als je wel betaalt voor de app of deze weggooit. Vindt een adverteerder dat dan echt het genereren van bereik? Ik zie alleen maar geldstroompjes, geen relevantie voor de media consument.