Volkskrant app ‘Mijn Nieuws’ biedt content aan van andere krantenuitgevers
Uitgevers hebben vanuit hun historie een nogal beschermend gedrag daar waar het gaat om hun eigen titel en dus identiteit. Het ontkoppelen van die identiteit door ook content van anderen toe te laten stelt technisch bezien niets voor. De Volkskrant durft het als eerste aan.
Het ontkoppelen van titel en content in combinatie met instelbare filters en push notifications is de vorm van mobiel uitgeven, waar de consument wil betalen voor gemak.
De app ‘Mijn Nieuws’ laat zien dat de Volkskrant personaliseren van gewenste content serieus gaat nemen. De ontwikkelaar Oberon Interactive maakt de app en biedt naast de inhoud van de Volkskrant (per rubriek te activeren) ook het nieuws aan van andere nationale lokale en landelijke media, alsmede een grote hoeveelheid internationale nieuwsbronnen.
De weergave van berichten van de externe nieuwsbronnen is daarbij afhankelijk van de al dan niet aanwezige RSS voor – al dan niet mobiele – webcontent. Er is dus op het eerste gezicht geen sprake van – financiële – overeenkomsten met de andere nieuwsmedia. De app is verder relatief eenvoudig en heeft geen push mechanisme om de gefilterde berichten bij de lezer onder de aandacht te brengen.
Push News van Makayama verzamelt nieuws rondom en bepaald onderwerp uit een instelbaar land – dus geen instellingen per groepen onderwerpen – en verzendt push berichten, die een combinatie vormen van verschillende bronnen, die afzonderlijk gelezen kunnen worden. Bij deze applicatie wordt veelal verwezen naar gewone (in-app weergegeven) websites, hetgeen de leesbaarheid niet echt ten goede komt. De app biedt na de gratis download de push notications een maand gratis aan, darna kan je middels een betaling van €2,99 de push notifications behouden.
De app ‘Altijdbij.com‘ – overigens tijdelijk uit de appstore verwijderd – biedt naast push ook een duidelijk filter profiel aan, met daarnaast de mogelijkheid berichten toe te voegen als ‘favoriet’. Dat laatste is echter geen tagging, die wordt toegevoegd aan het filter.
De laatste versie van nu.nl biedt push notifications op basis van tagging in plaats van vooraf in te stellen filters. Dat is echter afhankelijk van de redactie. Eerst moet een artikel voorzien worden van tags, voordat het gevolgd kan worden door middel van push notifications. Een combinatie van filters en tags zou ideaal zijn.