Weekblad Graficus verdwijnt

Graficus van week 17/18 staat vol met visies rondom de iPad. Ed Boogaard en Andrew Tribute tekenen als columnisten hun mening op, gecombineerd met die van diverse grafici. Een merkwaardige timing om tegelijkertijd met het verschijnen van dit decennia bestaande papieren weekblad vol met actueel nieuws, dan op de cover in het klein aan te geven dat het misschien wel de laatste Graficus zou zijn.

Vakblad met historie vanaf 1917

graficus.png

Toch blijkt het waar te zijn, op de website wordt door middel van een filmpje de geschiedenis van het blad getoond en aan het einde wordt het echte einde ingeluid, met de komst van een nieuwe website met dagelijks actueel nieuws, een wekelijkse e-mail nieuwsbrief, events en een maandblad met vooral diepgang en analyse.

Tja, echt vernieuwend is het niet, het zou mooi zijn geweest als Graficus wekelijks zou verschijnen op de iPad, dan zou de link met al die artikelen nog logisch zijn geweest, misschien komt dat nog na de komst van de iPad in ons land komende zomer.

GW blijft over als weekblad, maar heeft ook de nodige bezuinigingen doorgevoerd. Vooral de drukkosten zijn aanzienlijk verlaag, door het weekblad in tabloidvorm op krantenpapier te laten verschijen. Wat eerst een ‘grap’ was voor de zomermaanden van vorig jaar, werd uit kostenoverwegingen na de zomer voortgezet. Tja, Graficus zou dat ook hebben kunnen doen, maar kennelijk besloot de directie van Management Media anders. Het blad verscheen het laatste jaar al wat onregelmatiger en werden steeds vaker dubbelnummers uitgegeven. Vanaf 14 mei moet de nieuwe formule gaan draaien. Na die datum kom ik er zeker nog een keer op terug.