Weekendoverpeinzing: de toekomst van de eReader
De aandacht voor de iPad zal nog wel even aanhouden. De talloze filmpjes die het laatste stukje innovatie van Apple tonen, worden wereldwijd massaal bekeken, totdat je als eigenaar zelf trots met het ‘speeltje’ aan de slag kan. De douane zal zeker de komende tijd nog flink controleren op ‘binnen gesmokkelde US versies van de iPad’. Wachten is voor velen kennelijk geen optie.
Kansen voor documentatie markt onverminderd groot
iRex, Sony, Amazon en nog zeker enkele tientallen andere ontwikkelaars/fabrikanten van eReaders staan en beetje zielig aan de kant te kijken hoe geweldig alleen al de marketing van Apple is. Doelbewust wegblijven de Consumer Electronics Show in Las Vegas, waar vele tientallen nieuwe eReaders werden getoond. En dan enkele weken daarna even een keynote neerzetten en de wereld veroveren met weer dat ene unieke stukje aandacht. Iedereen in de straat weet nu wat een iPad is.
Maar betekent dat dan het einde van de eReaders zoals we die kennen? Zwart-wit met tussenliggende grijswaarden, te weinig intuïtief in gebruik, vaak geen auto-rotate (van portrait naar landscape), soms geen touchscreen, beperkingen in dataformats en beveiligingen, beperkingen in toegang tot ebook stores…….
Het valt allemaal denk ik wel mee. De eReader heeft in ieder geval één unieke eigenschap: de leeservaring is met de eInk technologie niet te evenaren. En daarmee wint de eReader het zeker, daar waar het gaat om het consumeren van lange stukken tekst. Dat Apple zich met de iPad stort op tijdschriften en kranten – terwijl de iBook Store wel al vol staat met boeken – geeft aan dat Apple zich richt op de vluchtige lezer van korte stukjes.
Maar de iPad is niet alleen daarvoor bedoeld, één op één vergelijken met eReaders is ook niet het doel van Apple. Het is weliswaar geen volledige computer, maar is wel – met zijn gesloten structuur – een apparaat voor een volledige nieuwe beleving van het web. Je raakt – net zoals op de iPhone – de inhoud aan. Je bent er als het ware veel dichterbij. En dat geeft een totaal ander gevoel. Zelfs in vergelijking tot de iPhone. Snelheid en beeldschermgrootte maken de gebruiker enthousiast voor het browsen door webppagina’s op de iPad. En voor games zal de iPad groots ingezet gaan worden. Nee, de iPad zal zijn eigen positie gaan krijgen, en hoeft niet de grote concurrent te worden van de huidige eReaders.
Ten eerste denk ik dat een versnelde ‘run’ op full-color/full-motion zinloos is. Daarvoor is de LCD/LED technologie nu al goed genoeg. Krampachtig proberen de eInk technologie daarvoor geschikt te maken, is mijns inziens op korte termijn zinloos. Nieuw technieken, zoals PixelQI en Liquavista maken nog wel kans, als hun technologie het minstens kan opnemen tegen het extreem lage energieverbruik van de eInk technologie.
Maar het ontbreekt de huidige merken vooral aan marketing. Ik heb dat jaren geleden al gezegd toen ik de eerste iLiad – ‘ik durf er bijna niet meer mee over straat’ – kocht van iRex Technologies. Geen community, geen actief beleid de gebruiker te volgen, te stimuleren, geen gateway naar content. Natuurlijk is dat aspect bij iRex inmiddels – zeer goed – aangepakt en ook bij de andere grotere en kleinere merken is voldoende aandacht voor de integratie van koop van het apparaat en de beschikbaarheid van titels.
Nee, sexier hoeven we het niet maken, wel makkelijker. Meer aandacht voor onderlinge samenwerking en uitwisseling van content, zou van de eReader markt een veel grotere – meer homogene – markt kunnen maken als men de handen wat meer ineen zou slaan, ook samen met de uitgevers. Want natuurlijk kunnen we allemaal zeggen dat Apple met zijn iPad alweer een gesloten bolwerk heeft neergzet, maar de optelsom van alle eReaders is minsten net zo erg. Dat doorbreken (her)opent de – grote – kansen voor de eReader.