Visie over de krant door Birgit Donker, Willem Sijthoff en Bart Brouwers
De krant wordt geplaagd. Het medium papier wordt door critici bijna lachwekkend met de nek aangekeken. Hoe kijken prominente spelers uit de markt tegen deze ontwikkeling aan? Is het papieren krantentijdperk met de komst van digitaal voorgoed teneinde?
De waarheid over kranten kent veel nuances
De cijfers voor papier kennen een heel andere toegevoegde waarde in vergelijking tot digitaal. Van Thillo (Persgroep Nederland) zei dat laatst al in een gesprek met Joris van Heukelom. Het rendement op digitaal is enorm, daarvoor hoeven niet dezelfde omzetcijfers te worden behaald. De kosten van productie en distributie zijn bij digitaal een fractie van de papieren variant.
Kijk en luister naar de mening van Birgit Donker, hoofdredacteur NRC Handelsblad, Willem Sijthoff, mediaondernemer, en Bart Brouwers, verantwoordelijk voor online activiteiten van de Telegraaf Media Groep.
Innoveren bij kranten hangt af veel nogal wat bewegingen op redactioneel niveau, de relatie met de adverteerder en vooral de relatie met de vaak nog onbekende lezer.
Bron audiovisueel materiaal: Buitenhof (via VPRO).