Drukpers fabrikant Heidelberg lonkt opnieuw naar ‘digitaal’
CEO Bernhard Schreier van ’s wereld grootste vellenpersfabriek uitte deze week tijdens de internationale Ipex conferentie zijn ambities ten aanzien van ‘digitaal’. De persenfabrikant voelt zich geplaagd door de enorme opkomst van digital printing. Het heeft wat jaren geduurd, maar de doorbraak van digitaal is nu echt een bedreiging voor vellen offset.
Niet alleen door technische redenen, maar ook zeker door marktredenen wordt digital printing in toenemende mate populair. Het zijn nog maar geringe percentages ten opzichte van de gehele conventionele drukmarkt, maar de verschuiving is gaande en onomkeerbaar.
Verschillende persfabrikanten hebben al meerdere keren getracht iets met ‘digitaal’ te doen. Agfa verkocht de Chromapress aan MAN, maar MAN bakte daar niet veel van. En Heidelberg had al eerder de NexPress in handen, maar verkocht al haar print activiteiten aan Kodak. Toen werden vooral ’tegenstrijdige belangen in de showroom’ genoemd als argument om er mee te stoppen.
Schreier zegt dat de tijd is aangebroken om het Heidelberg netwerk met digitaal uit te breiden. Volgens mij is hij daar knap laat mee. Door nu pas te zeggen dat offset en digitaal naast elkaar kunnen leven, loop je volgens mij al jaren achter op de feiten. Het gaat al helemaal niet om het technische feit dat beide technieken naast elkaar zouden kunnen functioneren. Digital printing is marketing, is one-to-one, is meeliften op de web 2.0 bewegingen, die met moderne web-to-print systemen meer hun geld aan de voorkant opleveren dan puur met het beprinten van papier. Ik heb niet het vermoeden dat Schreier zich focust op de voorkant van het proces.
Schreier zegt tijdens de Ipex zijn nieuwe partner te willen aankondigen. Of dat Kodak zal zijn, is een speculatie. Het zou ietwat vreemd zijn, de NexPress weer terug in de showroom. Canon en Océ zullen het zeker niet zijn, als de overname van Océ door Canon deze maand eindelijk rond is, dan is niet te verwachten dat Heidelberg een dealerschap van de combinatie binnenhaalt.
Heel veel grote spelers blijven niet over, Xerox en Ricoh zijn eveneens spelers van wereldformaat, maar ik zie nog niet zo heel gauw een iGen in de showrooms van Heidelberg staan. Maar we leven in een economie, waar – onder druk – tegenwoordig alles mogelijk is. Eind mei weten we meer……
Bron (bewerkt): GW