25 jaar Kalenderwedstrijd in de Lichtfabriek
Gedrukte tijd: ‘De communicatie kracht van Kalenders’
Met een spectaculaire opening werd met een royale 100 bezoekers het 25 jarig jubileum gevierd. 25 jaar kalenders en agenda’s werden in de grafische wereld beoordeeld door vakkundige juryleden. Rien Berends en Cees Pfeiffer van het GW luisterden de bijeenkomst op in de inspirerende lokatie van de Lichtfabriek in Haarlem.
De historie van de Kalenderwedstrijd ligt bij het weekblad Graficus, waar Rien en Cees vele jaren hebben gewerkt als hoofdredacteur resp. redacteur. In die hoedanigheid werken zij ook nu nog samen voor het GW. Alle sponsors van de Kalenderwedstrijd, waaronder KVGO, Océ, Scaldia, Aeroprint en vele anderen zijn al die jaren trouw gebleven aan het concept van deze toch wel bijzondere wedstrijd.
Alle winnende kalenders van de afgelopen 25 jaar werden tentoongesteld, waarmee duidelijk zichtbaar werd hoe vorm en inhoud in de loop der jaren is veranderd. Pas in de loop der jaren werden agenda’s toegevoegd aan de jaarlijkse prijs uitreikingen. Een dynamisch samenspel van ontwerpers, lithografen en drukkerijen. Een moeilijker wedstrijd is niet te bedenken, waarbij zoveel emotie op deze gebieden keer op keer de boventoon voerde.
Rien Berends reikte verschillende promotionele prijzen uit, waarbij hij het niet naliet om de ‘kunstwerkjes’ zowel de hemel in te prijzen als de grond in te boren op bruikbaarheid, zinningheid, formaat, kleur en vorm. Rien had voortdurend de lachers op zijn hand, daar Rien op komische wijze de spot dreef met de winnaars.
Al met al een dynamisch middagje, waarbij de grafische wereld toch weer eens liet zien dat ze wel degelijk met papieren kalenders meetellen in het marketing denken rondom de jaarwisseling.