Derk Sauer bij Pauw & Witteman over zijn plannen met NRC
Derk Sauer is vooral bekend van zijn media activiteiten in Rusland, maar als mede eigenaar van Het Gesprek wordt hij mede de beleidsbepalende man bij NRC. Pauw en Witteman bevragen hem – soms een beetje plagerig – naar zijn argumenten om een paar kranten te kopen.
Sauer ontkende dat het alleen om een paar kranten zou gaan, het gaat volgens hem om een compleet media bedrijf, met grote crossmediale potentie. Er wordt volgens Sauer in de media zelf teveel naar papier gekeken.
Hij is het niet eens met de suggestie dat de krantenwerld een in elkaar stortend fenomeen is. Het is volgens hem goed dat NRC ‘bevrijd’ is van het logge PCM en krijgt daardoor juist samen met zender Het Gesprek volop nieuwe kansen. NRC Handelsblad blijft een avondkrant en voorlopig ook op het bestaande formaat.
Derk zei duidelijk niet teveel dingen op operationeel gebied te willen veranderen, je moet je gezag verdienen met goede argumenten. ‘Ik ben de baas’ zeggen, heeft in krantenbedrijven helemaal geen nut. Een goede redactie neemt zijn eigen juiste verantwoordelijkheden. Met tientallen titels in zijn bedrijf zegt hij vooral geen strijd te willen voeren met de redacties. Zijn stijl van leidinggeven is coachend, innovatie moet van binnen komen.
Overigens is de deal nog niet rond, in die zin vond Sauer ook dat hij iets te vroeg zou zijn met het aankondigen van vergaande plannen. Op vragen rondom de advertentiemarkt merkte Sauer op dat 2009 een slecht jaar was. Lachend voegde hij daaraan toe dat dat wel voor de kopers het juiste moment was om NRC te kopen.
Jeroen Pauw wilde Sauer vooral in laten gaan op de ‘achterstand’ van de krant ten opzichte van het breaking news. Sauer verdedigde zich door te stellen dat kranten vooral meer diepgang en duiding geven, televisie en het web zouden dat volgens hem niet kunnen.
De suggestie dat Het Gesprek gered zou moeten worden door de overname van NRC, werd van de hand gewezen. Volgens Sauer zijn de verliezen bij Het Gesprek zeer beperkt en blijft de zender als zelfstandig bedrijf bestaan. Samenwerking is wel voorzien, maar Sauer kon ook daar nog niet op ingaan. Maar hij vindt wel dat samenwerkingen steeds vaker zullen gaan voorkomen. Zo zou hij Het Parool en AT5 ook wel willen zien samenwerken. Het is vaak een kwestie van het op natuurlijke wijze laten samensmelten van verschillende culturen.
Update 24 januari 2010: Lees de communicatie tussen een lezer en de NRC redactie over de verdeling van aandacht, actualiteit en relevantie tussen papier en web bij NRC.
“Het is vaak een kwestie van het op natuurlijke wijze laten samensmelten van verschillende culturen.”
Het is meestal een onmogelijkheid om culturen te laten samensmelten is volgens mij de realiteit.
@erwin: dat was binnen PCM zeker het geval. Ik ben benieuwd of NRC en Het Gesprek samen de wil tot die cultuur omslag wel kunnen maken. Ik zal het maandag aan Han-Menno Depeweg vragen……
Over een samenwerking tussen Het Parool (commercieël bedrijf) en AT (lokale publieke omroep): het is binnen de huidige mediawet voor een publieke omroep behoorlijk ingewikkeld om samen te kunnen/mogen werken met een commerciële onderneming. Zo’n samenwerking lijkt wellicht volkomen logisch, maar dat ligt dankzij de Mediawet in de praktijk heel anders. Dit is één van de redenen dat Plasterk al heeft aangegeven specifiek naar dit onderdeel in die wet te willen gaan kijken. Hij heeft dat echter nog niet gedaan, en als hij dat gedaan heeft zal er eerst nog een wetswijziging nodig zijn. In het meest positieve scènario zijn we dan minimaal twee jaar verder.
@ger: en dat is jammer, de overheid hoeft zich niet te bemoeien met de media. Doen ze ook niet met de kranten, dus waarom wel met RTV? Lokale zenders willen maar al te graag samenwerken met kranten en dus commerciële bedrijven. Als programma coördinator van SeaportPlaza in Velsen loop ik ook regelmatig tegen wetgeving aan, terwijl partijen met elkaar wel verder willen.
De overheid heeft al zoveel zaken geprivatiseerd, ik begrijp dus niet waarom ze zo blijft vasthouden aan hun invloed richting radio en televisie.
Vakinhoudelijk ben ik het helemaal met je eens. Het zou goed zijn voor de (door)ontwikkeling van ’t grafimedia mètier. Als weldenkend mens echter, wil ik ook graag onafhankelijke journalistiek waarborgen. Het belang van journalistiek onafhankelijke componenten binnen een democratie is evident. Het gaat er mij niet om een inhoudelijke discussie over of dit wel/niet in de huidige situatie het geval is, maar hier aan voorbijgaan en klakkeloos vercommercialiseren voert ook iets te ver. Kijk met een schuin oog naar Italië, en je snapt wat ik bedoel…