Mindsteps.nl: Haarlemse start-up gespecialiseerd in ‘facet navigatie’ – zoeken 2.0
Ooit gehoord van ‘facet navigatie’ of in het Engels faceted (guided) navigation of visual search? Nee? Kijk dan naar voorbeelden als Reebok, Funda of Wehkamp en merk dan vooral het gemak van navigeren door reeksen op basis van gedefinieerde facetten.
Wehkamp laat goed zien dat het zoekwoord ‘fiets‘ – overigens meteen voorzien van een auto-complete functie in het zoekveld, dat niet alleen resulteert in een pagina vol fietsen, maar tevens in diverse zaken rondom fietsen, zoals bijvoorbeeld ook navigatiesystemen voor fietsen of boeken met fietsroutes. Door te selecteren wordt als het ware dynamisch gefilterd in de gehele aanwezige structuur op basis van het aan- of uitzetten van facetten die binnen een zoekopdracht kunnen worden gekozen. Dat gaat dus heel wat verder dan zoeken op één samengstelde reeks woorden binnen gebruikelijk zoekmachines. ‘Facet-navigatie’ gaat uit van een meer dimensionale structuur van gekoppelde facetten.
Vandaag was ik in Haarlem bij het bedrijf Mindsteps en sprak daar met één van de oprichters, Tim Gies. Met talloze voorbeelden opende hij ook mijn ogen. ‘Facet-navigatie’ is zoeken 2.0. Natuurlijk was de reeks demo’s indrukwekkend, maar meteen kwam bij mij de vraag op of dit niet allemaal erg complex was, qua functioneel ontwerp, bouw en implementatie in bestaande e-commerce omgevingen. Het antwoord werd me getoond door middel van de ‘achterkant’ van het systeem. Eenvoudiger kon het bijna niet. Een excel sheet met de ‘facetten’, een reeks gekoppelde beelden uit een media asset management omgeving, een basis vormgeving in template vorm en één knop, die alles tezamen bracht in een embeddable stuk code voor elke bestaande website.
De techniek kan op verschillende manieren worden ingericht. De Java gebaseerde server kan via de webclient de zoekopdrachten zelf uitvoeren of kan middels een JavaScript ook aan clientzijde worden uitgevoerd. Eén en ander is afhankelijk van de wijze waarop de databases worden ingericht. De achterkant is een webbased systeem, welke als toolbox kan worden ingericht, zodat het systeem zich makkelijk laat integreren in bestaande omgevingen.
Een heel aardig voorbeeld uit de mediawereld wordt gevormd door Newsmap, een Japanse nieuws aggregator, welke op basis van relevatie een soort tagcloud opzet, waarin je met ‘facet navigatie’ argumenten kunt filteren, waardoor je het nieuws krijgt wat je wilt. Een ander aardig voorbeeld is MarineTraffic, welke met Geo-tagging de live bewegingen van schepen wereldwijd laat zien – ook hier weer selectie door middel van ‘facet navigatie.
MindSteps zegt vooral gespecialiseerd te zijn in het automatiseren van zowel de voor- als achterzijde van het proces, waarmee de ontwikkeling zeer aantrekkelijk is voor snel veranderende e-commerce omgevingen. Tim: ‘We staan nu op het punt dit product te gaan lanceren, we hebben ons de afgelopen tijd vooral gericht op een goed werkend product, nu wordt het tijd voor marktpositionering en verkoop’.
Lees meer over Mindsteps bij Dusta.nl.