Plasterk bemoeit zich met on-line advertentiebeleid publieke omroepen
Minister Plasterk ziet zich kennelijk genoodzaakt de publieke omroepen te beteugelen in de wijze waarop zij advertenties verkopen op hun eigen sites. Dat staat te lezen in een artikel van Villamedia, welke gisteren is verschenen.
Centrale probleem vormt daarbij de verdeling van STER inkomsten. Immers de gelden die via radio- of televisie advertenties binnenkomen, worden via een bepaalde verdeelsleutel naar rato van het aantal leden verdeeld. Omroepen die zelf advertentieruimte op hun sites gaan verkopen, krijgen daarvoor het geld wel rechtstreeks binnen.
Plasterk denkt dat daardoor de kranten in hun advertentie inkomsten worden benadeeld. Op de website van Villamedia werd in een reactie aangegeven dat het aandeel web-advertentie inkomsten welke de omroepen samen rechtstreeks binnenhalen, een verwaarsloosbaar klein aandeel vormt ten opzichte van de totale STER gelden.
De minister laat zich te gemakkelijk verleiden om in verouderde modellen van radio, televisie en gedrukte pers, noodmaatregelen te nemen. Het is volkomen waanzin omroepen te verbieden on-line advertentieruimte te verkopen, met als gedachte dat die adverteerders dan wel weer het papier van de kranten zouden gaan opzoeken.
Lees ook de mening van Erwin Blom.
Volgens Emerce is de STER het eens met de plannen van Plasterk.