Herhaalt internet gekte zich in ’the bay’?
Afgelopen zaterdag las ik de ‘Carière’ pagina in het (vernieuwde) FD. De kop luidde ‘Binnenlopen in ’the Bay”. De ondertitel ‘Met goed netwerken en flink opvallen is er weer heel wat geld te halen in Silicon Valley’ deed mij terugdenken aan de internet 1.0 gekte eind jaren negentig. We kennen allemaal de zeepbelgevolgen nadien.
Is het nu wezenlijk veranderd? Nee, als ik de verhalen lees van Boris Veldhuijzen van Zanten (36), Willem-Jan Schutte (33) en Ernst-Jan Albers (34). Deze jonge mannen noemen zich ‘internet entrepeneurs’ en vliegen jaarlijks vele malen op een neer naar San Francisco en zoeken hun geluk in ‘The Valley’.
Opvallen is nog steeds het motto. Deze drie mannen doen werkelijk alles om aan het beeld van de ‘geldschieters’ te voldoen. Ze lopen werkelijk elke gelegenheid af om hun (goed ingestudeerde) verhaal te presenteren. Makkelijk is het allemaal niet. Je verhaal moet kloppen en in 10 seconden te vertellen zijn. Beleefdheden in Nederland, zoals ‘Leuk, geef me je visitekaartje, dan beel ik je nog wel’, zijn er bij de Amerikanen niet bij. Bij die mensen gaat het maar om één vraag: ‘Wat heb ik aan jou en wat heb jij aan mij?’. Binnen 10 seconden wordt die vraag eigenlijk al door lichaamstaal beantwoord. Onervarenheid is ‘killing’ om de reis naar San Francisco te riskeren. ‘Doe dat niet’, is het advies van deze ervaren heren.
Inhoudelijk is het ook niet eenvoudig. Iedereen zoekt naar een nieuwe Google, een nieuwe YouTube, of misschien zelf wel een nieuw Apple of een nieuw Microsoft. De huidige trend naar web gebaseerde applicaties is ‘hot’. Velen storten zich nu op de ‘interactiviteit’ van het web. Nu vele limieten van de internet 1.0 hype zijn weggewerkt, lijkt dus een nieuwe financiële hype voor de hand te liggen. En nu maar hopen dat dat niet weer een zeepbel wordt. Er is wederom nogal wat imago te verliezen. En een tweede kans krijg je niet vaak.