‘De kolibri werkt zich kapot maar schiet geen flikker op’
Door: Peter Luit
Gepubliceerd in: GW
Met deze openingszin antwoordde René Weijmans humoristisch op mijn vraag wat de betekenis is van het vogeltje in de nieuwe huisstijl van de eveneens nieuwe naam Weijmans Media Groep.
Eigenaar René wordt vergezeld door Jan van Lieshout, directeur van Weijmans Studio, één van de onderdelen binnen de groep. De groep omvatte aanvankelijk ook Nauta en Haagen in Oss en droeg zelf ook die naam, maar in de loop van 2006 werd duidelijk dat ‘Helmond’ zich veel meer concentreerde op creatieve- en crossmediale concepten, terwijl de koers van ‘Oss’ in de ogen van de Helmondse ploeg veel meer richting techniek (digitaal drukken) ging. Dit resulteerde dan ook in een splitsing die geenszins wordt betreurd door Van Lieshout, die nu voor Helmond nog meer kansen ziet in het uitbreiden van de activiteiten op het gebied van creatie en realisatie van communicatiepakketten.
René windt er geen doekjes om: ‘De grafische branche is voor mij altijd een marge-gevecht geweest, waar nauwelijks iets aan te verdienen is. Ik koop nu drukwerk in voor veel minder geld dan 25 jaar geleden.’ Toch doet de groep veel met print, maar zoekt de toegevoegde waarde in vooral regionale initiatieven op radio- en televisiegebied. ‘Als uitgever van verschillende regionale bladen binnen Weijmans Weekbladen, trek ik vooral adverteerders die een goede prijs betalen voor crossmediale advertentie-overeenkomsten. Wij kunnen via Weijmans RTV tegen lage kosten audiovisuele varianten van die advertenties aanbieden op onze regionale zenders. Die meerwaarde wordt juist door onze klanten gewaardeerd, vanaf een kleine 200 euro kan een klant een hele week op een lokale radiozender zijn boodschap kwijt.’
Daardoor worden de relaties anders. Van Lieshout: ‘We bieden een totaalconcept vanaf studio tot en met crossmediale distributie.’ Net zoals binnen de krantenwereld begint zich ook een regionalisering af te spelen in radio en televisie. Weijmans zegt dan ook dat je succesvolle concepten nooit alleen in handen hebt. Inmiddels beginnen ook anderen in de regio radio en televisie te ontdekken, waardoor Weijmans zijn gebied aanzienlijk uitbreidt. Naast Helmond, bezit het bedrijf inmiddels ook vestigingen in Den Bosch en Tilburg. Het hoofdkantoor is gevestigd in Eindhoven.
Op het gebied van crossmedialisme denkt Weijmans veel meer vanuit merkbeleving dan vanuit technologie. Als voorbeeld noemt hij ‘Brabant Business’, een initiatief waarbinnen regionale ondernemers middels een magazine, een tv programma, een clublounge en events bij elkaar worden gebracht. Media zijn dan ondersteunend aan de merkbeleving. En crossmedia zorgt dan inderdaad voor de onderlinge versterking van de losse elementen.
Lopend door Weijmans Studio in Helmond zie ik een grote DTP afdeling met nogal wat printers en stel de vraag waar hier het accent van de werkzaamheden ligt. Van Lieshout zegt dat de studio niet als reclamebureau wordt gepositioneerd. Dat genereert een te duur imago voor onze klanten. De studio is een no-nonsense creatief opmaakbedrijf, waar vroeger nog heel veel prepress werd gedaan, maar tegenwoordig veel meer ontwerp. We zitten daarmee qua strategie net iets onder de grotere bureaus, maar zijn daarentegen met veel techniek en kennis wel volledig uitgerust om totale trajecten ook volledig zelf te kunnen maken.’ Het bedrijf heeft de verschillende media disciplines wel eigen ruimtes gegeven. Internet, radio, televisie en creatief DTP hebben elk hun eigen plek en inrichting.
Weijmans vult aan dat de groep steeds meer zoekt naar zogenaamde ‘shared-revenues’ modellen, waarbij partijen met elkaar een deal maken, waarbij kosten en vooral ook opbrengsten via een bepaalde verdeelsleutel geld in de la moeten brengen. Zo verdient de groep goed met een crossmediale deal voor bugetpolis.nl samen met de Telegraaf Media Groep.
Vanuit de grafische roots van het bedrijf heeft Weijmans zich vooral verdiept in hetgeen zijn klanten van hem verwachten. ‘Klanten staan echt wel open voor nieuwe business modellen. Natuurlijk is onderling wat durf en vertrouwen nodig en het is natuurlijk een spel van ‘samen lachen, samen huilen’. Maar een inzichtelijke deal resulteert bij ons meestal in succes voor beide partijen. En daar gaat het om.’
Die visie heeft het bedrijf aanzienlijk veranderd. Grote klanten kwamen vroeger alleen voor uitvoerend creatief werk. Nu doen we alles vanaf strategie via concept tot en met crossmediale media-uitingen.
‘Door onze grafische achtergrond hebben we vooral ICT goed op orde. Daarin onderscheiden we ons ten opzichte van vele, vaak ook grotere, bureaus binnen en buiten onze regio die vaak niet zo’n diepgaande kennis van alle media-kanalen hebben in vergelijking tot hetgeen wij zelf in huis kunnen vervaardigen. Wat dat betreft zijn wij blij met onze prepress-specialisten op de studio, want juist zij weten de link richting drukwerk als geen ander te leggen. Praten over ISO 12647 kunnen wij dus ook. Zie dat bij de grote bureaus maar eens te krijgen’, aldus Jan van Lieshout.
Als ik Van Lieshout vraag naar de nog overgebleven grafische activiteiten, moet hij lachen en zegt: ‘Onderschat dat niet, wij maken nog wekelijks zo’n 120 CD hoesjes met maar liefst 8 medewerkers. De CD-markt gaat tot ver over Nederlands grenzen. Dat werk doen we al jaren voor de budgetmaatschappijen en dat stuk werk zien wij de komende jaren dan ook nog niet afnemen. Dat geldt ook voor de goekopere DVD’s. Films van Bonanza verkopen als broodjes voor een bepaald publiek op een bepaalde lokatie. Print speelt daarbinnen een doorslaggevende betekenis. Nee, als wij crossmedia bedoelen, dan is print daarbinnen een onmisbare schakel in het geheel. Het heeft alleen geen monopolie meer.’
Alle onderdelen zijn binnen het crossmediale denken belangrijk. Zo wordt verkoop getraind op breed denken en gericht handelen. Daarin zat met name een belangrijk cultuurverschil met Nauta en Haagen in Oss. ‘Oss is veel meer ‘gericht’ op verkopen van operationele capaciteit’.
Het bedrijf heeft inmiddels zo’n 160 mensen in dienst en werft actief project managers vanaf de scholen. Dat soort mensen moeten in staat zijn een goed verhaal op papier te zetten. Crossmedia vereist een projectmatige aanpak, het is geen offerte meer voor een stapeltje drukwerk, maar een aantal gelijktijdige langdurige parallelle trajecten. Die moeten stapsgewijs bij de klant worden binnengedragen. Toch werft Weijmans niet al het personeel bij de scholen. ‘Account managers die de eerste lijnen leggen, moeten bij ons juist heel ervaren zijn, dat krijg je natuurlijk niet vanaf school mee’.
Nog even kom ik terug op het grapje rondom het vogeltje in het logo. Als ik René Weijmans vraag of hij nu iets opgeschoten is met al die veranderingen van de afgelopen jaren, reageert hij vooral Brabants: ‘Ach, zakken vullen is er nog steeds niet bij. We doen gewoon alles netjes (dat bedoelde hij dubbel) en willen vooral leuk en gezellig met elkaar werken. Tja, en die kolibri in ons logo staat daarbij ook nog eens voor zijn enorme aanpassingsvermogen en flexibiliteit in de natuur, juist voor ons is die combinatie een bron van enorme inspiratie. Innoveren is onze drijfveer om het beter te doen.’