Esquire via e-Ink en Augmented Reality naar iPhone app
Als er één tijdschriften uitgever is, die zich met papier als belangrijkste medium niet snel ‘dood’ laat verklaren, dan is het Esquire. Eind 2008 pasten zij als eerste e-Ink technologie toe, om bewegend beeld op de omslag van het blad extra toegevoegde waarde te geven in zowel redactionele inhoud als in commerciële inhoud.
‘Content als mobiele applicatie: redding voor tijdschriften uitgevers?’
Daarna volgde een – technisch gezien – heel wat minder ambitieus, maar wel even aantrekkelijk initiatief op basis van Augmented Reality. Stilzitten kunnen ze bij Esquire kennelijk niet, want het laatste januari nummer is als iPhone applicatie te koop voor €2,39 in de Apple AppStore.
Op zichzelf is deze laatste innovatie van Esquire niet heel erg nieuw, er zijn meer tijdschriftenuitgevers, die hun uitgaven als – al dan niet geoptimaliseerde – iPhone applicatie uitbrengen. Aardig is wel dat de inhoud ‘gedeeld’ kan worden, zodat je je vrienden kunt attenderen op artikelen.
Met de laatste in-app koop mogelijkheden van iPhone OS 3 kunnen binnen de applicatie zelf toekomstige uitgaven worden aangeschaft.
De gehele opmaak is dynmisch en past zich goed aan, aan de mogelijkheid van Apple’s ‘accelerometer’, waarmee in landscape en portrait mode gekeken en gelezen kan worden. Ook kan de lezer zelf de tekstgrootte aanpassen. Beelden kunnen zowel binnen het onderwerp, maar ook afzonderlijk worden bekeken. Maar ook crossmediale ambities worden waargemaakt. In een rubriek ‘liedje van de maand’ kan de lezer ook daadwerkelijk luisteren naar het liedje. Het is duidelijk dat er voldoende kennis en kunde aanwezig is – of wordt ingekocht – om de voordelen van on-line te kunnen combineren met het gemak van een magazine.
De digitale uitgave is goedkoper dan de papieren uitgave, een jaar abonnement kan nog niet worden afgesloten. Grote vraag is of dit soort initiatieven de redding vormen voor tijdschriften. Als dit voorbeeld door het publiek massaal wordt opgepakt, dan zou Apple met een iets grotere iPhone (lees Apple Tablet) wel eens een heel aardige ommezwaai kunnen veroorzaken in de wereld van tijdschriften. Wie denkt daar anders over?