Studiedag GLR/MediaCollege inspirerend
Gisteren vond in Rotterdam een studiedag plaats voor docenten in het MBO/MBO+ segment van de media branche. Centraal stond de vernieuwing in onderwijsprogramma’s. Dagvoorzitter was Ayman van Brecht.
Albert Noppen van CommBizz gaf de toehoorders vooral zicht op ontwikkelingen rondom ICT, automatisering, workflows en SAAS modellen. Hij schetste daarbij de uitdagingen van de verschillende spelers in een veranderend media landschap. Dat ochtendprogramma leverde al genoeg stof tot denken op ten aanzien van de betekenis van die ontwikkelingen voor het onderwijs. Het ging daarbij vooral om praktische vraagstukken die binnen GLR/MediaCollege spelen, zoals: ‘Moet je leerlingen nog wel specifiek opleiden voor een specifiek stuk gereedschap of moet het onderwijs op dat gebied steeds vaker meer generiek worden?’
In het middagprogramma had ik zelf het genoegen de docenten iets te mogen vertellen over de huidige stand van zaken met betrekking tot crossmedia, sociale netwerken en eReader/mobiel ontwikkelingen. Deze onderdelen brachten de docenten vooral aan twijfelen tijdens een levendige discussie. Met name het onderdeel sociale netwerken, als enabler om zowel docenten als studenten te fasciliteren in hun communicatie- en kennis ontwikkelings mogelijkheden, werd door velen niet voldoende gezien als ‘belangrijk genoeg’ om het onderwijsveld te vernieuwen. Dat werd veelal ingegeven door de mogelijkheden vooral vanuit het eigen ‘ik’ te bekijken, zoals: ‘Ik heb het al druk genoeg om er ook nog bij te gaan twitteren’, of ‘Met LinkedIn doe ik niets, want er gebeurt daar niets’. Toch werden vooral praktische voorbeelden gretig omarmd, zoals Slideshare en MindMeister, vooral appliacties die direct hun nut toonden op de ‘werkvloer’ voor zoals docenten als studenten.
Toch waren er voldoende eye-openers, waarbij vooral tijdens de borrel achteraf eens pijnlijk duidelijk werd hoe het beroepsonderwijs de theorielessen heeft laten varen in ruil voor ‘praktijk cases’ waarin de leerlingen dan maar hun eigen theorie moeten ontwikkelen. Ik heb inmiddels meer dan eens ervaren dat MBO 4 leerlingen pas in de laatste fase van hun opleiding werden geconfronteerd met wat theorie rondom crossmedia. Het bleek dat ze die onderbouw kennis nooit gedoceerd hadden gekregen. Dat er dan pas op niveau 4 een belletje gaat rinkelen ten aanzien van de betekenis van hetgeen waarmee ze het vervolgonderwijs ingaan of de stap naar het bedrijfsleven maken, moet toch een ‘wake-up-call’ zijn voor het gehele onderwijsveld: ‘Vergeet de theorie niet!’.