Workshop database publishing op WordCamp Utrecht 2018
Wat is toch dat ‘database publishing’? Een vaak voorkomende vraag. Simpel gesteld: ‘Het is technologie die het mogelijk maakt om je business processen om te zetten in een website die echt dingen voor je doet. Dus resultaat genereert.’
Veel van de bestaande websites hebben een reeks statische pagina’s en vaak ook nog een zogenaamde weblog (blog) met een tijdlijn van actuele berichten. Dat laatste neemt wel af, omdat ook bedrijven er steeds vaker voor kiezen om hun actuele nieuws te verspreiden via social media. Veelal korte berichten, meer beeld en video en al dan niet gericht op conversie.
Onderscheidend vermogen
Social media kanalen zijn redelijk uniform qua vormgeving en vergen heel veel aandacht om als ‘redelijk anoniem’ kanaal in echte conversie te resulteren. Al dan niet betaalde ‘likes’ zijn leuk, maar het gaat uiteindelijk om echt resultaat. Social media kanalen zijn lineair en bieden dus geen verbanden tussen processen, diensten en producten van ondernemingen. Het is eigenlijk merkwaardig dat er zoveel vertrouwen is in dit model, terwijl de diversiteit aan businessmodellen van bedrijven, steeds vaker vraagt om een gerichte online aanpak.
Database publishing
De relatie tussen verschillende producten, diensten en business processen laat zich tegenwoordig steeds beter vertalen binnen WordPress websites. Het is wel opvallend dat dit nu pas het geval is, terwijl relationele database publishing al decennia lang wordt toegepast in veelal grotere systemen. Bezoekers van websites van o.a. luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, online winkels, banken en de belastingdienst hebben in het ‘gewone’ gebruik niet door dat hun gegevens gekoppeld zijn en in relatie met elkaar worden weergegeven. Dat is de basis van relationele database publishing.
WordCamp 2018 Utrecht
Tijdens WordCamp Utrecht 2018 verzorg ik een workshop over database publishing op basis van de bekende Pods plugin, die van WordPress een volledige relationeel database publishing platform maakt. Een workshop betekent dat de techniek centraal staat om oplossingen te bouwen. Het is dus geen ‘business talk’, alhoewel de conversie van businessmodellen in een werkbare oplossing centraal staat. Met een aansprekend voorbeeld zullen alle ins en outs worden besproken en de basis vormen om ook zelf aan de slag te gaan.
Voor wie bedoeld?
WordCamps zijn hoofdzakelijk gericht op mensen met interesse om ‘dingen zelf te doen’ in WordPress. Ben je iemand met de intensie meer uit je website te halen dan alleen het kunnen maken van pagina’s en blogposts, dan is deze workshop voor jou het leermoment om je bedrijfsprocessen om te zetten in resultaat.