Einde van de slider, maar een hero image is moeilijker
De slider heeft zijn langste tijd gehad. Het stukje gereedschap was jarenlang enorm populair, maar de huidige trend richting ‘less-is-more’ zet door. De gevolgen zijn echter verstrekkend en vragen een behoorlijk creatief vermogen.
De slider weg, maar wat dan? De ‘hero-image’ is het antwoord. Een beeld doorgaans over de volle breedte en van voldoende hoogte die statisch dan wel alleen op de homepage verschijnt of wisselend voor de achterliggende pagina’s wordt gebruikt. Bovenop dat beeld kan een slogan worden getoond om de inhoud van het beeld te versterken.
Statisch
Het was ‘vroeger’ niet ongebruikelijk ‘gewoon’ een headerbeeld toe te passen, maar de aandacht richtte zich toch vooral op de tekstuele inhoud van de homepage. Dat geduld was er toen nog. Nu wordt in een fractie van een seconde besloten of een website wel de moeite is om er al dan niet te blijven. De ‘hero-image’ speelt daarbij een doorslaggevende rol. Juist dat beeld moet de trigger zijn naar een langer verblijf op de website. Dat beeld speelt dus een cruciale rol.
Technisch
Het verdwijnen van de slider is technisch gezien een ‘opluchting’. Veel sliders generen nogal wat extra code (JavaScript en CSS) binnen de eerste ‘laad seconden’ van een website. Nog afgezein van het extra wachten zijn ook zoekmachines niet altijd even gecharmeerd van sliders. In die zin heeft het plaatsen van een ‘hero-image’ ook in die zin behoorlijke voordelen in de waardering, mist deze natuurlijk ook responsive is ingesteld.
Creatief
Zondermeer het moeilijkste aspect in deze verandering is de inhoud van het beeld. Daar waar het voorheen geen enkele probleem was ‘zomaar’ een plaatje te plaatsen, dienen ‘hero-images’ meteen al de relevantie van het verhaal te verbeelden. De spreuk ‘een beeld zegt meer dan 100 woorden’ geldt hier dus letterlijk. Het kleurgebruik speelt een enorme rol in het trekken van aandacht op bepaalde elementen in een hero-image.
Het menu
Hero-images worden veelal schermbreed getoond en lopen tegenwoordig steeds vaker ook onder het menu door. Worden verschillende beelden bij verschillende pagina’s getoond, dan heeft dat gevolgen voor de wijze waarop het menu dient te worden getoond. De kleuren spelen daarbinnen een doorslaggevende rol. En dus ook per pagina. Daar waar voorheen menu’s qua kleuropbouw gelijk waren vanwege het feit dat ze doorgaans op basis van een vaste ondergrondkleur werden getoond, verandert dat nu ten gevolge van wisselende kleuropbouw van de beelden die onder het menu doorlopen.
Grootte
Tot slot de grootte van hero-images. Een resolutie van 1440 of zelfs 1920 pixels in de breedte is tegenwoordig niet meer ongebruikelijk. Ook de hoogte van beelden neemt toe. De grootte in kB’s ten opzichte van de kwaliteit speelt daarbij een rol. Beelden vragen laadtijd, dus zowel bezoeker als zoekmachines zijn uiterst kritisch, De maker van hero-images moet dus aan tal van eisen voldoen om het gewenste effect te bereiken. En ondanks het feit dat we dan misschien wel verlost zijn van al die veel te zware slide-show, het zoektocht in de aandacht van de bezoeker wordt er met een hero-image niet eenvoudige op.