Hyperlocal Academy succesvol van start
Afgelopen donderdag werd de aftrap gegeven voor een door het StimuleringFonds voor de Journalistiek gesubsidieerd project om hyperlokale nieuwssites te innoveren in bereik, techniek en business modellen. Een tweede ronde staat gepland voor november.
• Inschrijvingen overtreffen verwachtingen
• Projectsubsidie Stimulerings voor de Journalistiek
Jeroen Mann, Piet Bakker, Marco van Kerkhoven en ondergetekende hebben in een cyclus van 4 training bijeenkomsten alle aspecten op een rij gezet om een hyperlokale ‘nieuwsbron’ tot een succes te kunnen maken. De volgende onderwerpen staan centraal:
- Geld verdienen met hyperlokale nieuwssites
- Content management systemen en technische mogelijkheden
- Sociale media
- Content Strategieën
Het project wordt uitgevoerd door het Centrum voor Communicatie en Journalistiek (Hogeschool Utrecht) samen met J•Lab. De deelnemers konden zich apart voor elke sessie inschrijven, afhankelijk van voorkennis en behoeften. Voor de eerste ronde nemen tussen de 10 en 16 cursisten deel aan de verschillende modules. Voor november is een tweede ronde voorzien.
Ons land kent inmiddels vele tientallen hyperlokale nieuwsmedia kanalen. Echter met wisselend succes, zowel qua commercie (advertentiebeleid), redactionele uitgangspunten, social media integratie en techniek. Met deze trainingen wort een professioneel platform geboden om de kwaliteit op al deze aspecten te verbeteren. Meer informatie is te verkrijgen via Goof van de Winkel van CCJ.