Aandelenmarkt niet onder indruk van Apple noviteiten

‘They did it again’, was mijn eerste gedachte bij het tonen van de slide ‘One More Thing’ door Apple CEO Tim Cook. Na een zeer uitgebreide demo van de iPhone6 en ApplePay, zou er nog ‘iets’ komen. Het werd de AppleWatch. De koers daalde vrijwel onmiddellijk na de aankondiging.

• Update 11 september: koers kroop langzaam maar zeker weer terug naar 101 dollar, iets boven de koers van afgelopen week

Terecht? Waarschijnlijk niet, maar beleggers rekenden kennelijk op wonderen van het technologie concern uit Cupertino. Objectief beschouwd heeft Apple gisteren geen revolutie ontketend. Er zal zeker geen sprake zijn van het omver werpen van de horloge markt. Daarvoor ligt het hebbedingetje gewoon te ver van die markt verwijderd. het horloge heeft in deze tijd meer de functie van een sierraad dan van een apparaat om te kijken hoeveel tijd je nog hebt. Die functie heeft ons zo gekoesterde mobieltje overgenomen. AppleWatch lijkt eerder een weg te vinden in fitness- en sport omgevingen, door een leuke verzameling apps op het gebied van bewegen en gezondheid.

applewatchDe aankondiging van een nieuw betaalsysteem – ApplePay – deed de beurs wel even opveren, het aandeel tikte even 103 dollar aan, maar na de AppleWatch daalde het aandeel net onder de 98 dollar, wat lager dan de de koers van de afgelopen week. Nee, van afstraffen is zeker geen sprake. ‘They did it again’ mag overeind blijven, al is er geen ‘wow’ effect. De iPhone 6 heeft dan weliswaar NFC (Near Field Communication) gekregen, revolutie is het niet. Contactloos betalen met mijn bankpas doe ik nu al voor kleinere bedragen zonder een pincode in te hoeven tikken. Dus het beetje flauwe ‘magneetstrip’ argument van Apple is in die zin door de bankwereld zelf ook al achterhaald.

Ik moet de iPhone 6 en zeker de iPhone 6 Plus eerst maar eens in mijn handen houden om er iets over te kunnen zeggen. Ik ben blijer met mijn iPad mini dan met mijn aanvankelijk iPad 1. Of het omgekeerde vanaf een iPhone 5s naar een 6 Plus ook het geval zal zijn, kan ik moeilijk voorspellen.

Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat Apple langzaam ombuigt van pro-actieve naar meer reactieve innovaties. De iPhone 6 is vooral en reactie op hetgeen in de smartphone markt gaande is. ApplePay is de zoveelste betaalvariant en de AppleWatch is niet bepaalde de eerste smartwatch. Natuurlijk zal Apple al haar overige producten blijven vernieuwen. Een nieuwe iPad zit eraan te komen, en ook het zwarte Apple TV kastje wordt vernieuwd. En het is al bijna geen nieuws maar als er een nieuwe MacBook, MacPro if iMac verschijnt.

Het ‘They did it again’ effect is vooral te danken aan de slimme marketing van Apple. Wereldwijd weet het bedrijf miljoenen mensen naar zich toe te trekken bij aankondigingen van nieuwe producten. Dat imago is zeker niet verloren gegaan na het overlijden van Steve Jobs. Tim Cook en zijn team staan garant voor een spectaculaire show, welke door geen enkel technologie bedrijf kan worden geëvenaard.

 

1 reactie

  1. Aandelen kopen online op 18 januari 2015 om 19:18

    Apple hoeft maar een paar nieuwe produkten te maken en de hele aandelenmarkt leeft weer op. Volgens mij zijn ze wel degelijk onder de indruk.