Nieuws uit Barcelona
Polymer Vision staat pas twee maanden op eigen benen en toch wist het piepjonge Nederlandse bedrijf ….
…de afgelopen week op de 3GSM in Barcelona alle aandacht op te eisen.
Het voormalige Philips-bedrijf toonde Readius, een beeldscherm dat als een sushi kan worden opgerold. Op de 3GSM, de grootste beurs in Europa op het vlak van mobiele telefonie, wist de onderneming het met dit beeldscherm te schoppen tot de beste innovatie van dit jaar en werd een deal gesloten met de Italiaanse telecommunicatieonderneming Telecom Italië.
Dit in tegenstelling tot ons eerdere bericht op Crossmedialog, waarin we nog het vermoeden hadden dat de belangstelling voor dit product al zou gaan afnemen. Toch maar weer eens goed gaan volgen.
,,Er is een jongensdroom uitgekomen. Net op eigen benen en dan al zoveel belangstelling voor dit oprolbare beeldscherm,’’ zegt Karl McGoldrick, directeur van Polymer Vision, zichtbaar overdonderd door alle aandacht. ,,Het Italiaanse Telecom Italië gaat het aan klanten aanbieden die hun eigen krant graag in de trein of op zakenreis willen lezen. Maar ook e-mails, nieuws en elektronische boeken.’’
De vliegende start werd mogelijk gemaakt door Philips en Luxemburgse kapitaalverschaffer Technology Capital. Onder de vleugels van Philips werd jarenlang onderzoek gedaan naar het maken van een oprolscherm. Dankzij de ‘elektronische inkt’ kan de consument zelfs in de zon nu een eBook lezen, omdat het apparaat een geheugen heeft van 4 GB.
De Luxemburgers kwamen met meer dan 20 miljoen euro over de brug toen Philips besloot het voor 80 procent af te stoten.
,,Met dit geld versnellen we onderzoek en ontwikkeling, zoeken we partners die het voor ons bouwen en trekken we marketingkracht aan, want nu moet het verkocht gaan worden,’’ vindt McGoldrick. ,,Net als ons voorbeeld TomTom laten wij het apparaatje door anderen maken en hebben wij de kennis ter bescherming vastgelegd in een veelheid aan patenten. Het onderzoek gaat nu richting kleur- en aanraakschermen en video.’’
Polymer Vision heeft de wind in de rug nu de consument op elke plaats graag zijn informatie wil ophalen. ,,Het is geen mobiele telefoon,’’ stelt McGoldrick. ,,Voorlopig willen we doen wat Apple en Blackberry hebben gedaan: het openbreken van een bepaalde markt. Apple viel met de iPod de muziekwereld aan, Blackberry de e-mailwereld en wij met onze Readius de informatiesector. Het is toch zalig om op een goed scherm je eigen ‘ververste’ ochtendkrant te lezen als je in Barcelona staat.’’
Bron: AD