The Guardian lanceert ‘Guardian for Glass’
Onder de naam ‘Guardian for Glass’ introduceert de uitgever van de Engelse krant The Guardian hun eerste Google Glass app. The Guardian ziet het als een experiment in de zoektocht naar het innovatief exploiteren van journalistiek. Wat zijn de ambities?
• TMG, Persgroep en Wegener maken nog geen haast met deze ontwikkelingen
The Guardian ziet diverse ontwikkelingen om nieuwscontent dichterbij de consument te brengen. Niet alleen de Google Glass, maar ook mogelijke intellgentie ‘watches’ of zelfs technologie in kleding. The Guardian ziet ‘draagbare technologie’ als een revolutie om nieuws te verslaan. De uitgever zegt veel te willen leren van de wijze waarop consumenten nieuws willen consumeren.
Uit bovenstaande zou kunnen worden afgeleid dat The Guardian snel afscheid zou willen nemen van papier, maar dat is zeker niet het geval. Alan Rusbridger – editor in chief – zei: ‘We willen ons nieuws brengen geheel losstaand van welke medium dan ook’. De digitale ambities zijn niet gering, de Guardan iPhone en Android app is onlangs geheel vernieuwd, met een enorm accent op vergaand personaliseren. De vorige versie werd maar liefst 1 miljoen keer (gratis) gedownload, met de mogelijkheden om binnen de app advertenties af te kopen of speciale katernen en archieven te raadplegen en zelf kruiswoordpuzzels te maken. De krant is ook niet bang voor reacties, het publiek wordt zelfs aangemoedigd mede het nieuws te maken.
Dat de vergrijzing de afname van print tegen zou gaan, is ook zo zeker nog niet. Een experimentje met Google Glass laat juist zien dat ouderen erg enthousiast te krijgen zijn voor nieuwe technologie, getuige het onderstaande filmpje. Natuurlijk is Google Glass voorlopig nog een product voor de ‘early adapters’, dat wordt ook door The Guardian onderkend, maar Rusbridger zegt in tegenstelling tot vroeger nu beter het consumentengedrag te volgen in media consumptie: ‘Niet wij maar de consument bepaalt langs welke kanalen en op welk moment hij of zij onze content wil ontvangen’.