Eigentijds eisenpakket nieuwe website keukenhof.nl

Ik kreeg de mooie opdracht van Keukenhof in Lisse voor het opstellen van enerzijds een modern eisenpakket voor de bouw van een nieuwe website en anderzijds een profielschets voor de te kiezen bouwer.

• Bouwer moet ‘verkopen van beleving’ begrijpen

keukenhofZo een project kan alle kanten opgaan. Vanaf een compleet adviestraject rondom de marketing van Keukenhof tot en met de laatste technische details en eventueel te programmeren routines. Het is derhalve belangrijk het bereik van zo een project in te kaderen. Manager Sales & Marketing Wim van Meerveld zei het zo: ‘Het is niet de bedoeling dat we allerhande adviesbureaus aan tafel krijgen, die ons gaan adviseren op het gebied van onze on-line marketing, anderzijds willen we wel een pro-actief bureau binnenhalen, welke ons attendeert op relevante on-line ontwikkelingen’.

Dedicated CMS

Samen met de afdeling marketing/communicatie zijn we aan de slag gegaan, door vooral ook operationeel naar de huidige situatie te kijken en met name de (on)mogelijkheden van het huidige CMS. In mijn praktijk kom ik nog heel vaak dedicated CMS omgevingen tegen, goed bedoelde ‘eigenbouwsels’ die qua snelheid van de ontwikkelingen geen gelijk tempo kunnen bijhouden in vergelijking tot enerzijds commerciële CMS’en, maar ook opensource omgevingen.

Gebruikseisen

Zo een eerste analyse levert al een heel aardig plaatje op aan pure gebruikseisen, die het dagelijks bijhouden van een website al aanzienlijk zouden vereenvoudigen. Dan hebben we het nog geen eens over aanvullende creatieve- en/of technische eisen, zoals formulieren die gekoppeld zouden moeten kunnen worden aan planningssystemen en e-mail markering mogelijkheden.

Inmiddels zijn de eerste stappen gezet en wordt binnenkort gestart met de bureau selectie. De te kiezen bureaus krijgen een forse reeks uitgangspunten te verwerken, waarop een passend antwoord moet worden gegeven. De oplevering van de nieuwe website moet voor het seizoen 2014 plaatsvinden.