IFRA weerspiegelt krimpende krantenmarkt
Gisteren bezocht ik in Berlijn na vele jaren weer eens IFRA, een merk daar waar het gaat om de ontwikkelingen in de krantenwereld. De organisatie zoekt elk jaar een ‘nieuwe’ stad in Europa, de keuze Berlijn was hoogst ongelukkig. Ondanks de grote ‘Messe’, was IFRA ‘weg gepropt’ in en vrij armoedig hoekje, voor velen nauwelijks vindbaar.
• In Nederland wordt gedacht aan het combineren van alle kranten drukkerijen: daarin is geen concurrerend onderscheid te behalen
Toch was het bezoek wel de moeite waard. Vooral de analyse van hetgeen gaande is in de krantenwereld, resulteert wel in interessante ‘vergezichten’. Enerzijds zie je diverse nieuwe aanbieders die via smartphone of tablet krantencontent kunnen aanbieden. Hun aandacht richt zich dan vooral op workflows aan de voorkant van het proces. Distributie en betaalsystemen waren slechts bij een enkeling te vinden.
Bij de traditionele leveranciers van grote krantenpersen zie je langzaam maar zeker een ombuiging van de ‘verkoop van nieuw’ naar het ‘onderhoud en revisie van oud’. Dat gaat gepaard met forse reorganisaties en aanpassingen van het verkoopteam. Hier en daar zijn ook innovaties te ontdekken, waarin combinaties van variabel digitaal printen worden gecombineerd met traditionele drukprocessen.
Er was niets te vinden op het gebied van remote printen, zoals het voorbeeld waarover ik enige tijd geleden publiceerde. En dat was jammer, een gemiste kans voor een krantenbeurs, welke niet of nauwelijks zeker kan zijn van haar voortbestaan. Met een matige maandag als start leek de dinsdag mee te vallen volgens de diverse standhouders die ik bezocht. Vandaag was al de laatste dag van de beurs, doorgaans met matige aantallen bezoekers. Zal IFRA volgend jaar nog bestaan?