Herkansing voor print-on-demand oplossing voor kranten en tijdschriften

Het on-demand printen van kranten en/of tijdschriften is al eens eerder geprobeerd. Tot nu toe met weinig succes. Daar lijkt Maganews uit Zweden verandering in te gaan brengen. Met behulp van printtechnologie van Ricoh en een uitgekiend ontwerp kunnen onbemande kiosken in twee minuten een royaal aanbod aan kranten of tijdschriften printen.

• Ricoh levert printtechnologie

Ricoh-MeganewsMeganews is een Zweedse uitgever welke een uitgebreide studie heeft gemaakt van alle kosten vanaf productie, via distributie tot en met afvalverwerking van vele stapel ongebruikt papier uit kranten en tijdschriften. Meer dan enige jaren geleden tellen CO2 aspecten tegenwoordig fors mee in de productie van printuitgaven. Onderzoeksbedrijf Innventia becijferde dat in Zweden ca. 40% van elke oplage rechtstreeks de recycling in verdwijnt en daarmee fors drukt op de milieubelasting.

Inmiddels is een half jaar uitgebreid getest op lokaties met veel passerende mensen, waaronder luchthavens, hotels, ziekenhuizen stations en winkelcentra. De uitslagen zijn nog niet openbaar gemaakt. Derhalve is het ook nog niet bekend in hoeverre de technologie ook internationaal kansrijk wordt geacht. In ons land volgt Huib Kolen – Business Development Manager bij Ricoh Nederland – de ontwikkelingen op de voet: ‘Dit product is een direct antwoord op de toenemende behoefte aan printing on demand. Het is ook een voorbeeld van daadwerkelijke innovatie en we zijn er trots op dat de technologie van Ricoh bijdraagt aan de tijdschriftproductie van de toekomst’.

TV-bekendheid Lars Adaktusson heeft het concept geïnitieerd. Enkele van de belangrijkste uitgevers van Zweden nemen deel aan het project, waaronder Bonnier Tidskrifter, Aller Media, Albinson & Sjöberg, LRF Media, IDG, Talentum en Medströms.

LarsAdaktusson

Lars Adaktusson

De concept kiosk heeft 3 ’terminals’ waarmee bestellingen gedaan kunnen worden en een directe betaling via een creditcard. Er zijn volgens de gepubliceerde persberichten nog niet veel ervaringen opgedaan met lange(re) wachtrijen. Ook is nog weinig bekend van de verschillen tussen bijvoorbeeld luchthavens en supermarkten, waar de ‘wachtbeleving’ van geheel verschillende orde is.