Gezocht: sponsors, investeerders en subsidiemogelijkheden voor ‘Joost’ app
Op een moment van spontane ingeving kwamen Netty Arriens en mijn persoontje op het idee te kijken of het mogelijk is een app te ontwikkelen voor kinderen met beperkingen in praten, lezen en schrijven. De naam ‘Joost’ app is slechts een werknaam, ingegeven door de naam van mijn eigen zoon Joost – met het Syndroom van Down.
• het gaat vooral om een idealistisch project
Het spontane idee ontstond aan de hand van wat ‘spelletjes’ op de iPad die Joost zijn fijne motoriek enorm deed stimuleren. Eenvoudige kleurkeuze spelletjes, maar ook volgorde spelletjes, werden na verloop van tijd – zonder uitleg – op redelijke wijze gespeeld. Een enorme kans dus om wellicht meer leermomenten mogelijk te maken, die kinderen met dit soort beperkingen verder zouden kunnen helpen.
Natuurlijk is er gebarentaal, natuurlijk is er ‘begrijpend lezen’ met pictogrammen, maar – zoals ook bij Joost het geval is – horen die dingen gedaan te worden op school. Thuis zijn de kinderen vrij en over het algemeen behoorlijk moe van de indrukken die ze overdag opdoen.
Dus zou het mooi zijn als er een ‘spel’ ontwikkeld zou kunnen worden, waarmee als het ware spelenderwijs de leeromgeving thuis kan worden voortgezet, zonder dat ouders of verzorgers de kinderen hoeven te ‘dwingen’ iets schools te doen. Ik merk het thuis met Joost dagelijks, echt geen zin in gebarentaal of pictolezen, hij wil liever met zijn Wii of iPad spelen. En juist daar zit de connectie, leren en spelen.
Wie wil met ons meedenken? We zoeken dus sponsors, idealistische investeerders, of subsidie mogelijkheden om een app te kunnen laten ontwikkelen. We hebben daarnaast deskundigheid nodig op alle mogelijke inhoudelijke vlakken, die we langs professionele weg zullen trachten te vinden, maar we zullen ook – voor zover mogelijk – ZML scholen aanschrijven om met bruikbare tips te komen.
Er zijn al heel wat apps ontwikkeld. Kijk voor een aantal voorbeelden eens hier http://www.linkedin.com/groups/Wie-heeft-goede-voorbeelden-van-3686278.S.43781951?qid=f1c2ca51-35d9-4c15-a4b8-fc53f05d2a91&goback=%2Egmp_3686278 (LinkedIn)
Als er niets voor je tussen staat, stel dan deze vraag eens in de groep, wellicht heb je snel mensen die met je mee willen denken of een antwoord op je vraag!
@Sanne: hartelijk dank voor je link, we gaan er zeker induiken. Zelf ben ik nog niet veel Nederlandstalige apps tegen gekomen voor de iPhone/iPad, maar wie weet, vind ik wat in je lijst!
Bij Vilans werken we op dit moment ook aan een projectvoorstel rondom inzet van smartphones/ iphones en bruikbare apps voor mensen met een verstandelijke beperking of niet aangeboren hersenletsel. De apps, de ‘gewone’en ‘speciale’, schieten als paddestoelen uit de grond lijkt het wel. Maar het ontbreekt aan een centrale verzameling van kennis en ervaringen. Hiermee missen we een kans voor een goede implementatie van deze technologie in de begeleiding van gebruikers. Vilans werkt graag in cocreatie aan dit soort projecten dus laten we elkaar op de hoogte houden en waar mogelijk samenwerken.
Wat betreft spelen en leren. In Belgie werken ze aan software om spelenderwijs psycho-motorische vaardigheden te trainen. Daarnaast bevatten de games een cognitieve uitdaging. Je speelt de games op een gewone pc of laptop maar maakt gebruik van betaalbare en makkelijk verkrijgbare controllers zoals de wiimote, het balanceboard en een webcam. De games zien er echt vet uit en ze kunnen aangepast worden aan de cognitieve en fysieke vaardigheden van de speler en zelfs aan de visuele beperking. Met de assessment module krijgen therapeut en speler inzicht in de ontwikkeling van de vaardigheden. Het is helaas nog een project en nog niet te koop. Zie http://theraplay.groept.be
Hallo Danielle,
Dank voor je reactie. Ja, ik had natuurlijk wel al het vermoeden dat er het nodige gaande zou zijn. Ons gaat het in dit ‘project’ puur om apps op tablets (de iPad voorop). En dan vooral om iets slims te maken waarbij lezen op de één of andere manier wordt gestimuleerd.
Op school wordt er met logopedie en pictogrammen en gebarentaal gewerkt. Dat zijn conventionele methoden, die in ieder geval bij onze zoon niet echt baanbrekend werken (we weten ook niet of dat ooit zal gebeuren). Maar ik heb het idee dat met nieuwe middelen de hersenen misschien op andere manieren geprikkeld kunnen worden. De iPad brengt de content zo ontzettend dichtbij door het aanraken, dat wellicht de hersenactiviteit veel intensiever is dan bij bijvoorbeeld een computer of een Wii console. Ik weet het niet, want ik ben geen expert.
Dus het zou mooi zijn als bijvoorbeeld academische ziekenhuizen, ZML scholen en ontwikkelaars zouden willen meedoen in zo een project om ook de effecten van tablets op kinderen met spraak- en leesgebreken te kunnen helpen……
Groet en nogmaals dank voor je reactie en link.
Peter
Even een tussenstand. Inmiddels hebben zich meerdere mensen aangemeld, die willen meedoen, meedenken en/of meehelpen om dit idee van de grond te krijgen. Er zijn echt wel wat apps in omloop, maar veelal engelstalig, hetgeen vanwege de marktgrootte logisch is. Over pakweg 2 weken willen we een eerste verkennende brainstorm sessie houden met mensen uit de praktijk van gezondheidszorg, hulpverlening, onderwijs, ICT, ervaringsdeskundigen en mogelijk ook nog anderen. Kom hier regelmatig terug voor updates…..
Heel goed initiatief.
Zal de ontwikkelingen nauwgezet volgen.