DRUPA 2.0: nieuwe tijden?
Ja, in een aantal onbewaakte momenten denk ik na over DRUPA 2008. Ik ga met Jan Hein Koningsveld (ex Neroc, ex PCM, nu met pensioen), Hylke van der Meer (ex Neroc, ex PCM, ex RSDB, nu Wegener), Erik van Erp (ex van-alles, nu zelfstandig adviseur), Ben Verheijden (ex PCM, ook ex Neroc, nu Segezha Packaging – heette voorheen Korsnas Packaging) en Jaap van der Zwan (ontwerper) op 10 juni een dagje naar Dusseldorf.
Wat zal deze beurs ons brengen? Vier jaar geleden gingen we ook in deze samenstelling naar het grootste grafische ‘event’ van Europa. Ik was toen vol verwachting over JDF. Iets wat mijn reisgezelschap in het geheel niet boeide. Zij gingen voor ‘het ijzer’. Alhoewel Ben en Jaap ook gevoel hadden voor het ‘kleinere spul’.
Wat zal DRUPA 2008 brengen? Ik heb nog geen thema gezien. Ze zijn denk ik te bang om weer JDF te noemen, want in 4 jaar tijd is er (in ieder geval in ons land) niet veel baanbrekend werk verzet op dit gebied. De potentie is groot, het zal ook zeker in alle gelederen gaan doorzetten. Maar er voor DRUPA 2008 wederom een marketing hype van te maken, is kennelijk ook de organisatie een stap te ver geweest. Zou het dan digital printing zijn? Tja, ook daar praten we al lang over, maar…. daar is veel in gaande, print verdringt druk in heel veel opzichten. Het logische vervolg is web-to-print, een gestroomlijnde en genetwerkte keten in alle opzichten. Nog iets te klein om van een grote doorbraak te spreken, maar het is wel een ontwikkeling die volop gaande is en die menig 1.0 ondernemer aan het denken zou moeten zetten.
Doen die 1.0 ondernemers dat ook, wanneer ze de DRUPA bezoeken? Zien zij het reisje naar DRUPA gewoon als een dagje DRUPA of als een zoektocht naar DRUPA 2.0, met misschien wel de conclusie dat ze volgend jaar Cebit in Hannover zouden moeten bezoeken? Of belanden ze al om een uur of drie in het centrum, waar ze kunnen genieten van de Duitse gezelligheid met heerlijk bier op de vele terrasjes? Even weg van die dagelijkse drukte en met vakgenoten praten over hoe goed het allemaal was en hoe snel ze het liefst hun ’tent’ zouden willen verkopen.
Ja, ook wij zullen waarschijnlijk niet zo heel veel later dan een uur of vier in de oude binnenstad aankomen onder leiding van onze reisleider Erik van Erp. Veel praten over wat de beurs ons dan gebracht zal hebben, is zeer onwaarschijnlijk. Misschien hier en daar nog wat gedachten over de toekomst van gedrukte media, maar ik acht het niet zeer waarschijnlijk dat we gaan praten over de toekomst van Twitter, MySpace, YouTube, FaceBook of Hyves, allemaal zaken die er 4 jaar geleden nog niet waren.
Tja, dit gezelschap omarm ik in alle mogelijke vormen. Het is leuk, gezellig, inspirerend en vooral leerzaam. Deze mannen hebben heel veel ervaring in ‘papier 1.0’. Maar ik maak me enorme zorgen of ik over 4 jaar jaar, in 2012 wederom met deze ploeg de reis naar Dusseldorp zal afleggen. Ik zou het heel leuk vinden, maar zo af en toe ben ik bang dat ik het ‘lijntje’ met DRUPA 1.0 heb verloren. Natuurlijk heb ik interesse voor alles wat met ‘print’ te maken heeft. Maar ik leef meer in een ‘2.0’ wereld, waar media niet meer zo gesegmenteerd ten opzichte van elkaar bestaan. DRUPA 2.0 gaat namelijk volgens mij niet ontstaan. In hun logo staan wel de woorden ‘druk en media’, maar volgens mij voelen ze weinig bij ‘media’. DRUPA 1.0 betekent ‘Druck und Papier’. Dat is wat ze moeten blijven doen. Ik blijf geloven in het medium papier, maar hecht weinig waarde aan de innovatie van de DRUPA als beurs. Nee, dat hadden ze al veel eerder kunnen doen. Jammer, ik houd dus twijfel over 2012, maar als deze club van wijze mannen tijdens de terugreis zeggen: ‘Tot over 4 jaar’, zal ik waarschijnlijk zeggen: ‘Ja, leuk, doen we, we mailen.’ Dat gaat er nog net in, met twitter bereik ik deze mannen niet meer.
Maar wanneer zal ik de mij opvolgende generaties niet meer kunnen volgen? Tja, als 50-er zal ik misschien nu al worden uitgelachen, alleen heb ik net (nog) niet door.