Uitgevers komen in beweging voor SBS
Maar liefst drie uitgevers zeggen belangstelling te hebben voor het overnemen van de zenders van SBS. John de Mol liet al eerder weten belangstelling te hebben, maar tot een concrete overeenkomst is het nog niet gekomen.
• Past SBS bij een van oorsprong op print gerichte uitgever?
Als laatste heeft Christian van Thillo zich gemeld. Afgelopen woensdag liet hij zijn belangstelling merken op een retailcongres in Noordwijk. De andere twee belangstellenden uit het uitgeefsegment zijn de Telegraaf Media Groep en Sanoma. Niemand laat precies weten welke doelstellingen er bij een eventuele overname een doorslaggevende rol spelen. Advertentie inkomsten zouden een argument kunnen zijn, vooral krantenuitgevers kampen met grote tekorten op dit gebied en een crossmediale aanpak zou hun positie kunnen versterken.
Of dat in lijn is met de redactionele doelstellingen van de zenders in relatie tot print is bij de krantenuitgevers nog zeer de vraag. Past SBS qua identiteit wel zo goed bij de titels van de Persgroep? Bij TMG zouden die verschillen kleiner zijn, maar ook bij Sanoma – met vele commerciële en vooral ook crossmediaal gerichte uitgaven – zouden vele thema programma’s goed passen. Van Thillo streeft naar grotere marktaandelen in verschillende media segmenten. Dat streven is vooral veranderd nadat hij in ons land het voormalige PCM overnam en meer inzichten kreeg in de verschillen tussen het medialandschap in ons land en België.
Van Thillo is echter niet erg optimistisch over de kans van slagen, hij geeft de poging niet meer dan 30%. Toch zegt hij eerder te geloven in een overname van een lopend bedrijf, dan geheel zelf op eigen kracht een zender op te bouwen. Daar heeft hij gelijk in, de eerste 9 posities in de afstandsbediening zorgen voor het grootste marktaandeel in het televisie domein. Een zendertje op nummer 23 is echt een nichezender met een relatief klein bereik, zowel qua content als qua advertentiebereik , dat laatste echter wel met meer kans op conversie, daar de reclame daar veelal zeer doelgroepgericht is.