NOS gaat dagbladen helpen met audiovisuele content
Onder politieke druk van ondermeer PVV gaat de NOS zich coulanter opstellen richting papieren nieuwsmedia in ons land. Dit jaar kunnen alle Nederlandse dagbladen gratis gebruik maken van ‘beeldmateriaal’ van de NOS voor op hun eigen sites.
Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS, erkent de politieke discussie over de rol van de NOS binnen het medialandschap. De NOS wordt met publiek geld betaald, krantenbedrijven moeten op eigen kracht door de economische crisis zien te komen. De maatregelen die zij op dit gebied nemen zijn voorlopig nog niet genoeg geweest om het tij volledig te keren, maar de uitgevers zijn ten opzichte van twee jaar geleden wel beter in staat strategische keuzes te maken.
De NOS zegt in deze ‘beweging’ een goede aanvulling te kunnen zijn om de journalistiek in ons land een impuls te geven. HDC MEdia, onderdeel van TMG, zegt voorzichtig positief te zijn over deze ‘politieke’ handreiking. De publieke omroep moet fors bezuinigen, de NOS pleit voor het bevriezen van lonen en een meer coulante houding richting de krantenwerld om de politieke druk vanuit Den Haag te verminderen.
Technisch gezien is het een klein ’trucje’, de krantensites kunnen op eenvoudige wijze ‘embed’ codes plaatsen in hun eigen nieuwscolumns. ‘De lezer wordt niet ‘omgeleid’ naar de site van de NOS’, zegt de Jong. Als dat wel het geval zou zijn geweest, dat had geen enkele uitgever de handreiking serieus genomen, dus was de opmerking puur technsich bezien volstrekt overbodig.
Wanneer de samenwerking een feit zal zijn, werd niet bekend gemaakt.